Spar Colruyt Group
Alexandre Cerone en zijn vader Pasquale waagden de sprong en startten een winkel van Spar Colruyt Group in Ressaix, in de buurt van Binche. “Vóór de opening konden we rekenen op uitgebreide ondersteuning en ook nu is Retail Partners Colruyt Group op elk moment een trouwe en betrouwbare partner”, aldus het ondernemersduo.
Alexandre, later gevolgd door zijn hele familie, maakte de grote sprong toen hij begin 2021 een winkel van Spar Colruyt Group opende in Ressaix, nabij Binche. Dat gebeurde niet alleen in de bewogen periode van de coronacrisis, maar het betekende voor de familie Cerone ook een bocht van 180 graden – ze gingen weg bij een concurrerende winkelketen om in zee te gaan met Retail Partners Colruyt Group. Het resultaat is een winkel van Spar Colruyt Group met een oppervlakte van 750 vierkante meter en een tiental medewerkers. “Ik had al een hele tijd gewerkt in de vroegere winkel van mijn vader. Ik begon als student en daarna ben ik geleidelijk aan opgeklommen”, vertelt Alexandre Cerone. In 2020 startte de 24-jarige, die zich meteen ook de jongste zelfstandige ooit aan het hoofd van een winkel van Spar Colruyt Group mag noemen, een zes maanden durende opleiding. Die intensieve en uitgebreide vorming was zowel gericht op het aanwerven van medewerkers als op financiële planning en omvatte ook bezoeken aan winkels, die duidelijk zorgden voor voeling met het terrein. “Ik had wel al enkele jaren ervaring in de winkel van mijn vader, maar de opleiding die Retail Partners Colruyt Group mij bood, was toch onontbeerlijk om goed gewapend het avontuur aan te gaan”, vervolgt Alexandre.
‘‘We wilden werken voor een Belgische winkelketen’’
Na de opening stelde Alexandre zijn vader Pasquale voor om hem te vergezellen in het avontuur, maar dan vooral als senior business advisor. “Alexandre is vooral operationeel heel actief. De winkel is eigenlijk echt een familieaangelegenheid geworden. Ook Alexandres twee zussen, Mathilde en Estelle, steken regelmatig een handje toe. Voor ons betekende het avontuur van deze nieuwe Spar een echte verandering in ons leven, want wij komen oorspronkelijk uit Walcourt, in de regio van Namen.” En waarom heeft de familie gekozen voor Spar in plaats van voor een andere keten? “We wilden in de eerste plaats werken voor een Belgische keten, in dit geval Colruyt. Ten tweede wist ik dat mijn zoon een goede begeleiding zou krijgen, en dat is inderdaad gebeurd. Ten derde combineert het Spar-aanbod kwaliteit en prijs, in het bijzonder via zijn huismerken, die heel populair zijn. Tot slot vinden we ook lokale producten heel belangrijk. Spar moedigt ons daarbij aan door bijvoorbeeld ontmoetingen met lokale producenten te organiseren.”
‘‘Na drie jaar staat RPCG er nog altijd’’
Meer dan drie jaar na de opening voelt Alexandre zich vol vertrouwen en nog altijd even goed ondersteund als bij het begin. “Ik blijf contact houden met Spar”, stelt de ondernemer. “Minstens één keer per maand krijgen we bezoek van een business advisor en ook van andere adviseurs. Soms gaan we ook naar de Colruyt Academy in Jambes of naar het hoofdkantoor in Mechelen. Belangrijk is ook dat we soms andere franchisenemers kunnen ontmoeten, bijvoorbeeld tijdens een studiereis, zodat we met elkaar kunnen praten over onze respectieve ervaringen.”
Ik had wel al enkele jaren ervaring in de winkel van mijn vader, maar de opleiding die Retail Partners Colruyt Group mij bood, was toch onontbeerlijk om goed gewapend het avontuur aan te gaan.
‘‘RPCG neemt nooit een beslissing die de zelfstandige zou verzwakken’’
Alexandre is vandaag uiterst tevreden over de keuze die hij heeft gemaakt. “Ik had al meteen bij het begin het gevoel dat er sprake was van een win-win, omdat RPCG nooit een beslissing neemt die de zelfstandige zou verzwakken. Dat is belangrijk, want er heerst tegenwoordig toch wel een heftige concurrentie. Je moet goed ondersteund worden om een zekere rendabiliteit te kunnen verzekeren. Wie de krachten bundelt met RPCG, kan rekenen op een betrouwbaar partnerschap. Ik denk dat Spar beter bestand is tegen crises.”