fun.be
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
fun.be
Speelgoedwinkel Fun komt in handen van de Waalse Pardis-groep, gespecialiseerd als proximity discounter en distributeur van non-food artikelen. Dat maakte het bedrijf zelf bekend. De twee merken zullen naast elkaar verder ontwikkeld worden.
De Pardis-groep, in handen van de Marchandise familie, is vandaag voornamelijk aanwezig in Franstalig België met zo’n 82 Trafic-winkels. Dankzij de overname van Fun zal de groep haar aanwezigheid op de Vlaamse markt kunnen versterken. Fun zal op zijn beurt dan weer kunnen gebruikmaken van een geïntegreerd logistiek apparaat en schaalvoordelen in product sourcing.
De laatste drie jaar heeft Fun, met de steun van de huidige eigenaar Mitiska en een nieuw directieteam onder leiding van Tony Mettens (CEO) en Philippe De Moor (CFO), een strategische herpositionering doorgevoerd. Dat zorgde voor een duidelijke groei in marktaandeel en rentabiliteit, waardoor de speelgoedketen veel aanvragen kreeg voor strategische samenwerkingen. Met de aandeelhouder van Trafic kiest Mitiska voor een dynamische retailer, marktleider en actief in een sterk groeiende retailsector.
“De komst van een gespecialiseerde aandeelhouder zoals de Pardis-groep, marktleider op het vlak van proximity discount voor non-food artikelen, zorgt voor een grote operationele en geografische complementariteit. We zien nieuwe groeimogelijkheden voor Fun en het merk zal genieten van een groot schaalvoordeel in een competitieve markt’, verduidelijkt Tony Mettens, CEO van Fun.
Fun telt momenteel 29 fysieke winkelpunten en heeft een uitgebreid assortiment gaande van speelgoed, feestartikelen tot zwembad, tuin, schoolartikelen en andere vrijetijdsartikelenen. Daarnaast is de keten een voorloper op het vlak van e-commerce. Ook na de overname door de Pardis-groep, is het de bedoeling verder te bouwen op de naam en het imago van Fun. Zo wil de keten haar "succesverhaal" verderzetten door zich sterker te kunnen profileren als een retailer in trendy en scherp geprijsde non-food artikelen, een segment met bewezen groeimogelijkheden.
“We hebben veel belangstelling gezien voor onze winkelketen. De toenadering met de Pardis-groep is fantastisch nieuws en brengt verder mooie groeimogelijkheden met zich mee voor alle medewerkers en partners van Fun”, voegt Jacques Van Cauwenberge, voorzitter van de raad van bestuur van Fun, er nog tevreden aan toe.
Hoewel de overname erg positief wordt voorgesteld, is het verhaal iets minder rooskleurig verduidelijkt non-food retail expert Chris Van Wesemael. "De speelgoedbranche en papierwaren staan al enige tijd onder druk. Ik denk dan ook dat de verkoop vooral een "must" was, al blijft het natuurlijk wel een opportuniteit voor Trafic om zich in Vlaanderen te verankeren", aldus Chris Van Wesemael.
Ter herinnering, enkele jaren geleden dook de speelgoedketen in het rood door toenemende concurrentie. Naast een kapitaalinjectie, sloot de speelgoedketen ook enkele winkels en richtte het zijn pijlers op de e-commerce met behulp van online winkelnetwerk Fundo, schrijft De Tijd. Bovendien werd er ook een nieuw management aangesteld en werd het aanbod vernieuwd in het poging om het bedrijf terug op de rails te zetten. Toch slaagde Fun daar tot nu toe nog niet in. Vorig jaar behaalde de keten, volgens De Tijd, nog een geconsolideerde omzet van 69,5 miljoen euro (+2,5%), maar bleef de supermarkt nog steeds verlieslatend.
De transactie zou “in de nabije toekomst” rond moeten zijn, klinkt het bij Fun. Al moet de overname wel nog eerst worden goedgekeurd door de Belgische mededingsautoriteiten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?