- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De vele stakingsacties bij Delhaize hebben hun impact niet gemist op de de derde kwartaalresultaten van de retailer. Hoewel Delhaize het internationaal goed deed, zag het de vergelijkbare omzet van haar Belgische winkels met 5% dalen in het afgelopen kwartaal.
In het derde kwartaal van 2014 daalden de opbrengsten bij Delhaize België met 4,2% tot 1,2 miljard euro. De vergelijkbare omzet daalde zelfs met 5,0%. Delhaize wijst naar de zwakke zomerverkopen, de sterke deflatie in de fruit- en groentesector, maar ook naar “onzekerheid als gevolg van het in juni aangekondigde Transformatieplan”.
Sinds de directie in juni aankondigde dat er 2.500 jobs en 14 geïntegreerde winkels kunnen verdwijnen, legde het personeel al meermaals het werk neer. Ook aan de distributiecentra werd gestaakt, wat de bevoorrading van de winkels in heel het land bemoeilijkte. De laatste weken zijn de omstandigheden nog verslechterd.
“In België hebben de laatste weken werkonderbrekingen plaatsgevonden in onze distributiecentra en onze zelf-uitgebate supermarkten. Deze zullen waarschijnlijk een significante impact hebben op onze verkopen en onze resultaten in het vierde kwartaal”, weet Delhaize. Ondertussen onderhandelt de directie in november en December verder met de vakbonden over het Transformatieplan.
Delhaize Amerika: +5,3%
Hoewel Delhaize het moeilijk heeft in België, kan de retailer op groepsniveau uitpakken met een opbrengstengroei van 3,3% (tot 5,5 miljard euro). Terwijl de vergelijkbare omzet in België 5% daalt, groeit die net 5% in de Verenigde Staten. De Amerikaanse vergelijkbare omzetgroei bedraagt 5,3%, ondersteund door een goede volumegroei bij zowel Food Lion als Hannaford.
Delhaize is volop bezig met de lancering van nieuwe Food Lion-winkels onder de nieuwe strategie “Gemakkelijk, Vers & Betaalbaar”. 31 winkels werden al geopend, en de eerste reacties zouden positief zijn. Nog positief is dat Delhaize Amerika bevrijd is van de minder goed presterende keten Bottom Dollar. Of hoe Delhaize erg verschillend presteert in haar twee kernmarkten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?