iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Investeringsmaatschappij Standard Investment heeft plannen om een opticienplatform met de naam ‘Oculus’ op te richten in België. Het doel is om optiekzaken van ons land samen te brengen en hen te laten samenwerken, onder meer op het vlak van aankoop en administratie, zo meldt De Tijd.
Volgens Standard Investment zijn er zo’n 1.800 optiekzaken in België. Daarvan zou de meerderheid (70%) in handen zijn van zelfstandige ondernemers, tegenover 50% in Frankrijk en Nederland. Met zijn nieuwe platform, Oculus (het Latijnse woord voor oog), hoopt de investeringsmaatschappij een samenwerkingsverband te creëren dat aangesloten winkels in staat stelt samen te werken op het vlak van onder meer aankopen en administratie, maar met behoud van hun eigenheid en merkimago. Het doel van Oculus is om zelfstandige winkeliers te laten profiteren van de toegevoegde waarde van de groep. “Met ons platform profiteren die ondernemers mee van de meerwaarde van onze groep, zoals de aankoopvoordelen en strategie, gecombineerd met grote lokale vrijheden in een goed afgesproken kader”, legt Jens Van Stappen, investment manager bij Standard Investment, uit aan De Tijd. “Zeker omdat de gemiddelde opticien in België een vijftiger is en begint te denken aan zijn opvolging.” Hij wijst er ook op dat Standard Investment telkens de meerderheid van elke zaak in kwestie koopt. “We zijn al in gesprek met ongeveer 20 optiekzaken. Het is echter de ambitie naar meer dan 40 aangesloten zaken te gaan”, vervolgt hij.
Volgens De Tijd lanceert de investeerder dit initiatief op een moment dat de markt naar verwachting zal groeien door de vergrijzing en de toename van bijziendheid als gevolg van toegenomen schermtijd. De eerste zelfstandige die zich trouwens aansluit bij het platform Oculus is Mr. Boo, een zaak die perfect past in het profiel van de winkels die de investeringsmaatschappij zoekt: een kwaliteitsvolle optiekzaak met sterke lokale verankering. Mr. Boo heeft twee winkels in Aartselaar en Brasschaat en heeft aan populariteit gewonnen dankzij de verkoop van brillen onder een licentie van de Rode Duivels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?