Ahold Delhaize heeft zijn allereerste jaarresultatenrapport vrijgegeven. Daaruit blijkt dat de fusiegroep er een sterk 2016 op heeft zitten, al blijft België achter.
Het jaarrapport, het eerste dat Ahold Delhaize als eengemaakt bedrijf publiceert, bevestigt de voorlopige cijfers die al in januari werden vrijgegeven. De omzet van Ahold Delhaize in het vierde kwartaal van 2016 bedroeg 15,1 miljard euro. Goed voor een daling van 1%, doordat 2015 een “53ste week” telde. Gecorrigeerd, komen we uit op een groei van 3,9% van de kwartaalomzet. Aan constante wisselkoersen blijft daar nog 2,8% groei van over, door de sterke dollar. Ahold Delhaize spreekt zelf van “een sterke prestatie”.
In de Verenigde Staten, waar de groep het gros van zijn omzet haalt, kenden zowel Ahold USA (+0,7% bij constante wisselkoersen) als Delhaize America (+2%) een sterke groei. Ook de Nederlandse activiteiten van de fusiegroep presteren “uitmuntend” en gaan er 7,5% op vooruit, een groei die vooral gedreven is door de Albert Heijn-supermarkten en de online merken Bol.com en ah.nl.
België is in het rapport zo wat het zwakke broertje binnen Ahold Delhaize, dat voornamelijk met Delhaize actief is bij ons. De omzet daalde met 1% tot 1,28 miljard euro in het vierde kwartaal van vorig jaar. CEO Dick Boer wijst naar een zwakkere kerstperiode, maar benadrukt ook dat de onderliggende marges lichtjes verbeterden door synergievoordelen.
2016
Als we naar de jaarcijfers kijken, zien we gelijkaardige trends. Al is het wel niet eenvoudig om gegronde vergelijkingen te maken met 2015 aangezien Ahold Delhaize pas eind juli fuseerde. Het bedrijf communiceert daarom “pro forma”-cijfers, die opgesteld zijn alsof Ahold Delhaize al sinds 1 januari 2015 een feit was en dienen als relevante vergelijkingsbasis.
Uit deze cijfers blijkt dat Delhaize in 2016 een omzet van 62,331 miljard euro heeft gerealiseerd, goed voor een groei van 3,4% ten opzichte van het jaar ervoor. De Amerikaanse activiteiten van Ahold (+2,5%) en Delhaize (+1,9%) kenden ook over heel het jaar een positieve evolutie, net als die in Nederland (+5,3%). In België deed de groep het beter dan in het laatste kwartaal, met een groei van 1,7%.
Verhoogd dividend
Ahold Delhaize kan hiermee tevreden terugblikken op zijn eerste jaarrapport. De retailer heeft in navolging van de goede resultaten beslist om het dividend op te trekken tot 0,57 euro per aandeel, 10% meer dan het dividend van Ahold vorig jaar.
Kosten besparen
In het afgelopen boekjaar realiseerde Ahold Delhaize 22 miljoen euro aan besparingen door synergievoordelen. Voor 2017 wil de retailer maar liefst 220 miljoen euro besparen. Tegen 2019 wil de groep 500 miljoen euro kosten besparen.