Ahold Delhaize
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold Delhaize
Ahold Delhaize zag zijn omzet in het vierde kwartaal (+8,1%) en in heel 2022 (+6,9%) flink stijgen. Daarnaast wist het bedrijf meer te besparen dan verwacht. Om die goede resultaten verder te zetten in 2023 en om een operationele marge van 4% of meer te realiseren, gaat het zijn kostenbesparingsprogramma versnellen.
Ahold Delhaize heeft zopas zijn kwartaal- en jaarcijfers gepubliceerd en die zijn veelbelovend. De groep wist in het vierde kwartaal van 2022 zijn netto-omzet op te trekken met 8,1% (bij constante wisselkoersen) tot 23,36 miljard euro. Over heel het afgelopen jaar klokte de groep af op 86,98 miljard euro, ofwel een stijging van 6,9% bij constante wisselkoersen. De grootste groei werd daarbij gehaald op zijn Amerikaanse markt (+7,9%), al deed ook Europa het niet slecht (+5%). Volgens de groep werd de omzetgroei onder meer gedreven door de introductie van meer laaggeprijsde producten en "het uitgebreide assortiment van eigen merken van hoge kwaliteit".
Het laatste trimester van 2022 behaalde de groep een operationele marge van 4,4%, een stijging van 0,2 procentpunten bij constante wisselkoersen. De Europese markt kreeg wel klappen door de energiecrisis en de kosteninflatie, waardoor de operationele marge met 0,2 procentpunten daalde tot 4%. Als we kijken naar heel 2022 daalde de operationele marge met 0,1 procentpunt tot 4,3%, wat nog steeds beter is dan de verwacht 4,1%.
Wat de online omzet betreft, gaat bol.com er met 1,9% op achteruit en eindigde het op 5,5 miljard euro. Al benadrukt Ahold Delhaize dat dat resultaat nog relatief goed is, aangezien de markt 6% wegzakt. “Ondanks de hogere investeringen in het bedrijf, de kostenstijgingen en de omzetdaling, bleef bol.com het afgelopen jaar winstgevend en behaalde het een onderliggende EBITDA van 125 miljoen euro. Dat is onder meer te danken aan het feit dat we de middellange termijnplannen van bol.com aanzienlijk hebben aangepast aan de huidige omstandigheden”, verklaart Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize.
Ahold Delhaize liet ook weten dat zijn ‘Save for Our Customers’-kostenbesparingsprogramma 15% meer besparingen heeft opgeleverd dan verwacht, waardoor de keten beter kon inspelen op de gedaalde koopkracht van de consument en het zijn winstmarges kon verstevigen. Concreet bespaarde het bedrijf het afgelopen jaar 979 miljoen euro, 100 miljoen euro meer dan gedacht.
Bovendien wil het bedrijf in de toekomst verder blijven inzetten op kostenbesparingen aangezien de moeilijke marktomstandigheden in 2023 nog even zullen aanhouden, en mogelijk zelfs intenser zullen worden, aldus de CEO. Daarom introduceert de groep het ‘Accelerate’-initiatief om het kostenbesparingsprogramma te versterken. Concreet wil de keten zijn organisatie meer stroomlijnen, go to market-proposities optimaliseren, meer gezamenlijk inkopen en IT consolideren. Die inspanningen zouden moeten helpen om de vooruitzichten voor 2023 te behalen. Zo wil het bedrijf een operationele marge van minstens 4% behalen en wil het zijn onderliggende winst per aandeel op hetzelfde niveau houden als in 2022. De vrije kasstroom zou moeten eindigen op 2 miljard euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?