- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Praktisch al het vers vlees dat supermarkten verkopen, wordt aangebracht door lokale en Belgische producenten. Ook voor groenten en fruit kiezen supermarkten steeds voor de korte keten. Dat blijkt uit cijfers die de handelsfederatie Comeos verzamelde bij de start van de grote landbouwbeurs van Libramont.
91% van het rundvlees, 92% van het kalfsvlees en maar liefst 97% van het varkensvlees dat de supermarkten in België verkopen, komt van Belgische producenten. Voor melk gaat het om 84%, voor eieren is dat meer dan 76%.
“Sinds een paar jaar hebben de supermarkten de samenwerking met lokale producenten geïntensifieerd en dat werpt duidelijk vruchten af. Iedereen wint daarbij: de consumenten want zij willen vooral lokale en kwaliteitsvolle producten. Maar ook de producenten in België zijn tevreden want zij hebben voldoende afzetmogelijkheden bij onze supermarkten. En voor het milieu is het ook een goede zaak omdat de producten minder ver moeten getransporteerd worden”, verduidelijkt Dominique Michel, CEO van Comeos.
Meer dan 64% van de groenten die in de supermarkten verkocht worden, is in België geteeld. Bij appelen is dat 55%, bij peren gaat dat zelfs om 86%. “De handelssector wil verder gaan op de ingeslagen weg”, luidt het bij Comeos.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?