- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Om de drukte van de eindejaarsperiode zo goed mogelijk op te vangen, werven de supermarkten duizenden extra medewerkers aan. De respons op de tijdelijke vacatures is enorm groot.
Het zijn voor veel mensen economisch harde tijden. Door de corona-crisis zijn velen in tijdelijke werkloosheid verzeild geraakt of – erger nog – hun job kwijtgeraakt. Eén van de grote uitzonderingen zijn supermarkten, die recordomzetten noteren en een ongezien druk eindejaar voor de boeg hebben. Om zich zo goed mogelijk te wapenen tegen die naderende drukte werven ze duizenden mensen aan, blijkt uit een rondvraag van Gondola. Eén van de koplopers daarbij is Colruyt, dat maar liefst 2.000 extra werkkrachten aanneemt. De supermarkt heeft 15% meer chauffeurs op de weg om alles logistiek in orde te krijgen. “Er zijn nu al 1.500 extra tijdelijke werkkrachten en nog eens zoveel jobstudenten”, aldus woordvoerder Silja Decock.
Ook andere supermarkten blijven niet achter. “We hebben al 870 extra mensen aangeworven sinds oktober en we plannen er nog evenveel bij aan te werven”, klinkt het bij Carrefour. Andere supermarkten nemen extra krachten aan, al willen ze er geen cijfer op plakken, zoals bij Delhaize het geval is. Bij Albert Heijn worden er ook meer mensen aangeworven, maar niet meer dan anders, zegt woordvoerder Ann Maes. “Het wordt een bijzondere Kerst, maar wij hebben het geluk dat onze klanten niet in piekmomenten naar ons komen. Dat is een groot voordeel voor henzelf, maar ook voor ons personeel.” Een vaststelling die ook Colruyt doet: “We gaan ervan uit dat klanten hun boodschappen beter zullen plannen. We zien nu al dat er geen wachtrijen zijn, zoals dat tijdens de eerste lockdown het geval was.” Opvallend is dat de respons op de vacatures enorm groot is. Bij Colruyt kwamen er meer dan 5.000 vacatures binnen voor de 2.000 extra jobs en ook bij Carrefour is de respons enorm groot. Lidl zag 10.000 sollicitaties binnenkomen via zijn online platform.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?