De verkoop van sigaretten en tabaksproducten daalt jaar na jaar. De overheid voert vanaf volgend jaar een strengere wetgeving in, waarbij onder meer grote supermarkten geen tabaksproducten meer mogen verkopen. 

De toekomst ziet er niet rooskleurig uit voor de tabaksproducten. De verkoop gaat jaar na jaar achteruit, aangewakkerd door de overheid die de consumptie probeert terug te schroeven omwille van de grote impact op de volksgezondheid en sociale zekerheid. Cijfers van NielsenIQ (MAT P03 2024) laten voor het voorbije jaar een volumedaling van 5,9% zien voor de hele categorie (sigaretten, sigaren en cigarillo’s, en roltabak), met een prijsstijging van maar liefst 10,9%, grotendeels te danken aan de accijnsverhoging. De combinatie van de twee zorgt ervoor dat er nog altijd een waardestijging is van 4,4%. Bij het grootste segment in de categorie, klassieke sigaretten, stegen de prijzen met 8,5% en daalde het volume met 4,2%. In waarde steeg het segment daardoor met 4%. De grootste prijsstijging was te zien bij roltabak (+16,9%). Er was een volumedaling van 9,6% en alles bij elkaar een stijging in waarde van 5,7%. “De grote daling bij roltabak heeft te maken met accijnsstijgingen, maar ook met het feit dat de grensverkoop van tabak daalde”, zegt Nele Leclercq, strategy & communication manager bij Conway, specialist in on the go consumptie. Karlien Spaepen, trade engagement executive Belux bij tabaksfabrikant Philip Morris: “De volumevermindering van de laatste maanden in sigaretten en andere tabaksproducten is vrij consistent met wat we de voorbije jaren al zagen, maar versnelde nog sinds de verhoging van de taksen en prijzen in de zomer van 2023. De neerwaartse trend zal zich heel waarschijnlijk doorzetten en zelfs nog versnellen, kijkend naar de grote verhogingen van taksen in 2024.”