Tegen eind 2019 worden de papieren prijsetiketten in alle Colruyt-winkels in België en Luxemburg vervangen door elektronische prijsetiketten. Zo kan Colruyt niet alleen sneller reageren op prijsaanpassingen en gemakkelijker contactloos informatie uitwisselen, maar bespaart het ook 75 miljoen papieren etiketten per jaar. De volledige uitrol is voorzien in de komende 6 maanden.

Colruyt investeert de laatste jaren veel in digitale innovatie en kiest daarbij bewust voor duurzame systemen. Daarom heeft het bedrijf besloten om nu een volgende stap te zetten en al de papieren prijsetiketten te vervangen door elektronische en dat in al zijn 240 Colruyt-winkels. Dat deze wijziging er nu pas komt, is volgens de groep een bewuste keuze. Nu is er immers een betaalbaar en duurzaam systeem op de markt dat toekomstmogelijkheden biedt op vlak van digitale innovatie en tegelijkertijd het prijsbeleid van de retailer duidelijk weergeeft, klinkt het.

“Colruyt is een prijsvolger. We passen dus meerdere keren per dag prijzen aan als reactie op concurrenten. Die prijsaanpassingen gebeuren vandaag nog manueel. Door de digitalisering ervan zal Colruyt nu nog sneller kunnen reageren op onverwachte prijsaanpassingen. Bovendien krijgen de winkelmedewerkers meer tijd voor hun kerntaken, zoals het verkoopsklaar maken van de winkel en onze klanten helpen bij hun boodschappen”, verduidelijkt Christophe Dehandschutter, directeur Verkoop van Colruyt.

Productinfo uitwisselen tussen etiketten en de app

Colruyt kiest bewust voor elektronische prijsetiketten die uitgerust zijn met extra troeven zoals ledlichtjes en vooral de innovatieve Near Field Communication-technologie (NFC). “Bij Colruyt willen we de band tussen de fysieke winkel en de online beleving van klanten sterker maken. We willen dus meer en meer in verbinding gaan met onze klanten om het winkelen voor hen nog efficiënter te maken. Daarom volgen we digitale ontwikkelingen op de voet. Sinds 2016 hebben we bijvoorbeeld de MyColruyt-app en sinds begin dit jaar testen we ingesproken boodschappenlijstjes uit via Google Assistant. Met de nieuwe technologie achter onze prijsetiketten zetten we opnieuw een stap richting meer digitale innovatie, want nu kunnen we productinfo uitwisselen tussen de etiketten en onze app”, vervolgt Christophe Dehandschutter.

Dankzij de NFC-technologie kan Colruyt draadloos informatie uitwisselen tussen twee toestellen die zich dicht bij elkaar bevinden. “Het is een technologie met heel wat mogelijkheden. Als klanten bijvoorbeeld hun smartphone tegen het prijsetiket van een wijn houden, dan kunnen we via de MyColruyt-app contactloos productinfo doorgeven, zoals bij welk gerecht de wijn past. Onze elektronische prijsetiketten zijn ook uitgerust met ledlichtjes die kunnen oplichten. Dat kan in de toekomst het rondhalen van Collect&Go-reservaties efficiënter maken”,  gaat Christophe Dehandschutter verder.

90 ton papier uitgespaard

De elektronische prijsetiketten zorgen ook voor een kleinere ecologische voetafdruk. Per jaar werden er 75 miljoen prijsetiketten afgeprint. Door die te digitaliseren bespaart de retailer op jaarbasis ongeveer 90 ton papier. Ook de transportkosten worden gedrukt, want de etiketten moeten niet meer mee met de vrachtwagens naar de winkels. Bovendien is de technologie achter de nieuwe prijsetiketten heel energiezuinig, omdat ze alleen stroom verbruiken wanneer er een prijswijziging wordt doorgestuurd.

“We hebben bewust gewacht tot we een systeem vonden dat duurzaam is op verschillende niveaus. En alles wat we besparen op vlak van papier, transport en energie investeren we vanzelfsprekend in onze laagste prijzen”, vervolgt Dehandschutter. 

Pilot

De nieuwe prijsetiketten werden vooraf getest in 4 Colruyt-winkels: Zottegem, Avelgem, Merelbeke en Haaltert. Tijdens die uitgebreide testperiode organiseerde Colruyt een klantenonderzoek, waarin klanten vooral vroegen naar een groter formaat voor een betere leesbaarheid. Die suggestie heeft Colruyt meegenomen in zijn eindbeslissing. De 4 testwinkels worden als eerste met de definitief gekozen prijsetiketten uitgerust. Colruyt Zottegem krijgt daarbij de primeur. De rest van de Colruyt-winkels wordt aangepakt vanaf mei dit jaar, zodat alle winkels in België tegen het einde van 2019 uitgerust zijn met elektronische prijsetiketten. Daarna is Colruyt Luxemburg aan de beurt.

 De omschakeling naar elektronische prijsetiketten neemt trouwens ongeveer 1 week per winkel in beslag en zal gebeuren tijdens de openingsuren. Op die manier wil de supermarkt op 6 maanden tijd de volledige uitrol realiseren.