- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Tegen 2019 wil Lidl in al zijn Belgische filialen stoppen met de verkoop van plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, bestek en wattenstaafjes. Die zullen vervangen worden door producten van alternatieve en recycleerbare materialen. Zo probeert de hard discounter zijn plasticbalans te verbeteren.
Nadat Lidl in België aankondigde dat het tegen 2025 het gebruik van plastic met 20% wil terugdringen, introduceert de retailer nu de eerste concrete maatregelen. Lidl gaat in de 309 filialen in ons land tegen eind 2019 namelijk stoppen met de verkoop van plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, wegwerpbekers en -glazen, borden, bestek en wattenstaafjes met plastic staafje. Die plastic wegwerpartikelen zullen vervangen worden door producten van alternatieve en recycleerbare materialen. Het bedrijf bekijkt de mogelijkheden momenteel met zijn leveranciers. In een tweede stap wil Lidl ook het bestek en rietjes in kant-en-klare maaltijden en bij dranken aanpakken.
“We gaan in onze plasticstrategie uit van een doelgerichte aanpak, namelijk: vermijden - reduceren - recycleren. Door geen plastic wegwerpartikelen meer te verkopen, vermijden we het gebruik van plastic en verbeteren we zo onze plasticbalans”, aldus Isabelle Colbrandt, woordvoerder bij Lidl België.
Lidl België zal de ingekochte hoeveelheden wel nog verkopen, maar schakelt daarna over op alternatieve materialen.
Het is niet de eerste keer dat Lidl België initiatieven onderneemt om plastic te reduceren. Zo kondigde de hard discounter aan dat het na de zomer geen plastic draagtassen meer zal verkopen, waardoor de keten jaarlijks 20 ton plastic kan uitsparen. Ook de plastic verpakking rond bananen werd inmiddels geschrapt, ook nog eens goed voor een reductie van bijna 5 ton plastic per jaar. Om het percentage plastic tegen 2025 met 20% terug te dringen, zal Lidl alle kunstofverpakkingen van zijn huismerken bovendien 100% recycleerbaar maken. Die maken nu 90% van het totale productaanbod uit. Sinds dit jaar is trouwens alle papier en karton in verpakkingen al 100% duurzaam.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?