- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Het GfK rapport van de DIY Superstores is allesbehalve positief voor de traditioneel sterke “klusmaanden”. Zowel juli als augustus gaan er rond 5% op achteruit, wat de winst die in de eerdere maanden, vooral door een zeer sterke maand maart werd opgebouwd, zo goed als volledig teniet gedaan is.
Totaal daalde de omzet voor de in kaart gebrachte winkels in juli en augustus met 4,9% resp 4,7% en LFL is de daling nog groter: -5,6% en -5%.
Vooral de tegenvallende maand juli die traditioneel de grootste is qua omzet in de branche, is een streep door de rekening. Het brengt de cijfers YTD nabij een plus of min 0% naargelang de meting.
De tegenvallende cijfers zijn een bevestiging van wat wij al hoorden en voelden in de markt zowel bij leveranciers als retailers. Wat kan deze slechte zomermaanden verklaren?
Enerzijds heb je natuurlijk het effect van het prima voorjaar: wat toen gekocht werd, misschien vroeger dan in 2016, wordt natuurlijk nadien niet meer aangekocht. Dit geldt vooral in bepaalde tuincategoriën. Bij de percentages hoort ook de kanttekening dat in 2016, dezelfde klusmaanden een sterke stijging lieten optekenen.
Omzetmatig is er ook de sterke prijzenslag die de grote spelers voeren. De haast permanente kortingen kunnen niet anders dan een weerslag hebben op de omzet.
De DIY & Garden sector is echter ook niet enkel meer afhankelijk van “het weer” zoals vroeger vaak werd gezegd. Het is een feit dat “Home improvement” vaak een onderdeel is geworden van de categorie “ontspanning” en dus ook te lijden heeft van goede resultaten in bv reizen, de gaming industrie enzomeer.
Het worden dus nog enkele spannende maanden voor DIY & Garden. We voelden dat ook duidelijk op de Gafa-beurs, waarvan u later hier een verslag kan lezen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?