- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Nieuw-Zeeland is verlamd door paniek: er dreigt een tekort aan “Marmite”, de zeer geliefde smeerpasta. Sindsdien zijn de commentaren niet van de lucht, te beginnen bij John Key, de eerste minister van Nieuw-Zeeland: “Ik heb nog een klein beetje in mijn kantoor staan, maar van zodra dat potje leeg is, weet ik dat de voorraad zo goed als op is. "...Pierre Van Heerden, algemeen directeur van Sanitarium (dat Marmite in Nieuw-Zeeland produceert) heeft de consumenten tot kalmte aangemaand en hen gevraagd om met mate te consumeren: “Breng een beetje pasta aan op een nog warm sneetje getoast melkbrood en smeer het goed uit.” Als je het zo leest, zou je gaan denken dat het om een grap gaat. Maar de “Marmageddon” –gekte (zoals ze vaak genoemd wordt in de twittosfeer) is wel degelijk echt. Surfers gaan massaal op zoek naar veilingwebsites. Daar worden zelfs potjes aangeboden die al aangepakt zijn of die meer dan 100 dollar opbrengen, dus meer dan vier keer de oorspronkelijke prijs!
Dit tekort aan Marmite is het gevolg van de gedeeltelijke verwoesting van de fabriek waar de pasta geproduceerd wordt door de aardbeving van Christchurch in 2011. Veel surfers zijn toch verbaasd over de omvang die de berichten aannemen en vragen zich af of hier geen goed georganiseerde reclamecampagne achter schuilgaat.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?