- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ter Beke heeft een moeilijk jaar achter de rug. De voedingsproducent zag zijn omzet in 2013 met 3,3% achteruitgaan. In de nasleep van de paardenvleescrisis zag de Come a Casa-producent vooral de verkoop van zijn bereide gerechten dalen. Hoewel Ter Beke helemaal niet betrokken was bij “horsegate”, had het bedrijf het moeilijk om klanten terug naar zijn lasagnes te lokken.
De omzet van Ter Beke groep daalde het afgelopen jaar van 421,1 miljoen euro tot 407,2 miljoen. Dat is 13,9 miljoen euro (-3,3%) minder dan in 2012. De vleeswarendivisie (L'Ardennaise, Pluma, Daniel Coopman) bleef stabiel (+0,4%) in “een dalende markt”. De afdeling bereide maaltijden daalde dan weer met 15,2 miljoen euro (-11,4%). "Deze daling is vooral een gevolg van het geschokte vertrouwen van de Europese consument in bereide gerechten in het algemeen, en lasagne in het bijzonder. Het vertrouwen in de categorie van de bereide gerechten herstelt zich, doch trager dan verwacht.”, klinkt het. Ter Beke organiseerde extra promo-acties, waardoor de verkopen onder het merk Come a Casa naar eigen zeggen “beter standhouden dan de verkopen onder huismerken”.
Ter Beke heeft er vertrouwen in dat de resultaten van 2013 dit jaar overtroffen zullen worden. De producent plant daarvoor enkele nieuwe producten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?