Terugroepactie door listeriabesmetting en te warm weer wegen op omzet Greenyard
Greenyard zag zijn omzet in het eerste kwartaal met 1,5% dalen tot 1,093 miljard euro. Dat was vooral te wijten aan de gevolgen van de terugroepactie door een mogelijke listeriabesmetting, een slechte oogst en nieuwe modellen voor zijn Fresh-markten. De fruitspecialist herziet daarom zijn winstgevendheidvooruitzichten.
Greenyard maakte zijn kwartaalcijfers bekend en zoals verwacht waren de gevolgen van de terugroepactie van enkele producten door een mogelijke listeriabesmetting voelbaar. Het bedrijf zag zijn omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met 1,5% dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, goed voor zo’n 1,093 miljard euro. Daarbij was het vooral de omzet van de Fresh-afdeling die het hardst wegzakte (-2,4% ten opzichte van vorig jaar) tot 884,7 miljoen euro, gevolgd door de Long-Fresh-afdeling die met 2,1% daalde ten opzichte van vorig jaar tot 174,7 miljoen euro. De Frozen-activiteiten toonden een stabiele groei, ondanks het uitzonderlijk warme weer, al werden die resultaten gekelderd door de zwakke verkoop in de Prepared activiteiten. In tegenstelling tot de Fresh- en Long-Fresh-afdeling deed Horticulture het wel goed. Daar steeg de omzet met maar liefst 35% ten opzichte van vorig jaar 34,4 miljoen euro als gevolg van een sterkere verkoop van potgrond en schors aan Belgische retail klanten alsook aan Poolse professionele klanten. De overige groei werd gerealiseerd door de overname en consolidatie van de Mycoculture activiteiten.
Terugroepactie en te warm weer
De teleurstellende resultaten in het eerste kwartaal van dit jaar waren te wijten aan enkele cruciale factoren. Zo hadden onder meer de recente terugroepactie van bevroren producten die mogelijk besmet waren met listeria en de bijbehorende kosten een negatieve invloed op de omzetcijfers. Daarnaast speelden mislukte oogsten door de uitzonderlijk droge en warme zomer, en nieuwe en toekomstgerichte operationele modellen voor de Belgische en Duitse markt een belangrijke rol.
“Ondanks slechts een lichte omzetdaling, werd het kwartaal gekenmerkt door een langer dan verwachte prijsdruk en zware concurrentie in onze markten, onverwachte factoren zoals de terugroepactie omwille van een mogelijke listeriabesmetting en de uitzonderlijke weersomstandigheden”, verduidelijkt Hein Deprez, CEO bij Greenyard. Het bedrijf ziet zich dan ook genoodzaakt om zijn winstgevenheidvooruitzichten aan te passen. “Op basis van nieuwe vooruitzichten, met inbegrip van de bovenstaande elementen, herzien we onze winstgevendheidsvooruitzichten voor het jaar 2018/19, tot duidelijk onder het niveau van vorig jaar", vervolgt Deprez.
Concreet voorziet het bedrijf dat het onderliggende REBITDA voor dit jaar 25% onder de winstgevendheid van vorig jaar zal liggen. Greenyard zal met andere woorden dus niet de 10% groei realiseren die het begin mei voorspeld had.
Hongaarse vestiging weldra weer open
Toch laat de groenten- en fruitspecialist het hoofd niet hangen. "We hebben actieplannen opgesteld om de winstgevendheid weer op te krikken. In het bijzonder, en met het oog op het doen dalen van de schuld op de balans van Greenyard, heeft de Raad van Bestuur aan het management gevraagd om de strategische opties van haar activiteitenportfolio tegen het licht te houden", vervolgt Hein Deprez.
Concreet onderneemt het bedrijf tal van inspanningen om de effecten van de terugroepactie te verlichten. De testen in de Hongaarse productiefaciliteit die samen met externe experten werden uitgevoerd en die bevestigd werden door testen van de Hongaarse overheid zijn alvast positief. Ze tonen namelijk aan dat er geen listeria in de producten van Greenyard zit. Het Belgische bedrijf stelt dan ook dat zijn Hongaarse vestiging op korte termijn waarschijnlijk terug zijn deuren zal openen.
Ook over de toekomst blijft Hein Deprez optimistisch: “Naar de toekomst blijven we sterk gefocust en geëngageerd om onze wereldwijde operaties verder te versterken en op lange termijn winstgevende groei te realiseren. Wij zullen hiervoor de nodige stappen zetten, waarbij we ons telkens zullen verzekeren van de steun van onze stakeholders.”