- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#5 De eindejaarsperiode kondigt zich naar gewoonte weer druk aan voor de sector. De merken brengen hun marketingplannen in stelling waarmee ze de consumenten willen verleiden, terwijl de retailmanagers de rode loper uitrollen voor de feestproducten, waaronder uiteraard de traditionele foie gras, kreeft en kerststronk. Maar er is meer… Gondola ontwaarde vijf trends die het in 2019 goed zullen doen, en de jaren daarna waarschijnlijk nog beter…
Elke dinsdag stellen we een nieuwe eindejaarstrend voor. Deze week toveren we de mediterrane zon op tafel, meteen ook het laatste deel van onze eindejaarsserie.
Etnische producten zijn vooral populair in een stedelijke context, en kennen hoge pieken tijdens sommige periodes. Zo zijn de Aziatische producten niet aan te slepen tijdens het Chinese Nieuwjaar, dat deze keer eind januari 2020 zal plaatsvinden. Het ziet ernaar uit dat ook sushi het goed zal doen tijdens de eindejaarsperiode. Sommige experten hebben het over een potentieel aan nieuwe trends tussen kerst en Nieuwjaar. Zo brengt Picard bijvoorbeeld een assortiment van 40 mediterrane sandwiches tegen 9,95 euro. De varianten zijn Grieks, Italiaans, Libanees en Spaans. Bij de desserten doet de traditionele Italiaanse panettone het altijd goed, naast de traditionele zoetigheden met praliné, chocolade en uiteraard ijs. Wat toetjes betreft merken we een terugkeer van citrusvruchten zoals pompelmoes, sinaasappel enzovoort. Zo vinden we bij Picard bijvoorbeeld een kerststronk met chocolade, citrusvruchten en kastanjes, bedacht door chef-kok Hélène Darroze.
Ben je benieuwd naar de vierde eindejaarstrend? Lees dan snel het vierde deel van onze 5-delige serie!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?