Volgens François-Melchior de Polignac, CEO van Carrefour Belgium, is er nog plaats op de Belgische markt voor zijn nieuwe winkelformule Easy. “De markt is drukbezet, maar niet verzadigd. Er is nog plaats,” zegt hij in L’Echo.
Eind oktober maakte Carrefour bekend dat het een nieuwe, vierde enseigne lanceerde op de Belgische markt. Carrefour Easy bevindt zich qua formaat en aanbod tussen Market en Express en zal eind dit jaar al zeven winkels tellen. Op termijn moeten er 100 Easy-winkels zijn in België. Dat zullen wel vooral omgebouwde Express- en Market-winkels zijn die afhankelijk van hun formaat een Easy-vestiging worden.
Toch opende Carrefour over het hele jaar ook 17 nieuwe winkels in België. Daarmee telt de nummer drie op de Belgische markt nu 771 verkooppunten in ons land. Volgens topman François-Melchior de Polignac is er dan ook nog ruimte voor nieuwe supermarkten. “De markt is drukbezet, maar niet verzadigd. Er is nog plaats,” zegt hij in de Franstalige zakenkrant L’Echo. Daarmee spreekt hij een recent studie van CRISP (Centrum voor Socio-Politiek Onderzoek en Informatie) tegen, waaruit blijkt dat de Belgische markt voor supermarkten stilaan volzet is.
Hypermarktconcept Bergen uitgerold
De Polignac laat ook optekenen dat het nieuwe hypermarktconcept, waar Carrefour de Mercuriusprijs voor kreeg, uitgebreid wordt. De look ’n feel van de winkel in Bergen, werd ook al toegepast in de vernieuwde hypermarkt in Koksijde en zal binnenkort ook in de hypermarkt van Zemst (bij Mechelen) te zien zijn.
De Carrefourbaas benadrukt dat hetzelfde concept niet zomaar overal op dezelfde identieke manier kan neergeplant worden. “Het is onze overtuiging dat elke hypermarkt moet afgestemd worden op zijn oppervlakte en zijn ligging.” Uiteraard gaat met deze remodellings een aanzienlijke investering mee gepaard, maar volgens François-Melchior de Polignac zullen die kosten gecompenseerd worden door een hoger aantal bezoekers.
Ahold Delhaize vs. merken
De CEO van Carrefour laat in L'Echo ook kort zijn licht schijnen op het conflict tussen Ahold Delhaize en de merkfabrikanten. Waar Jef Colruyt onlangs liet optekenen dat merkfabrikanten ook met zijn bedrijf moeten komen onderhandelen als Delhaize betere voorwaarden krijgt, toont de Polignac zich voorzichtiger.
“De merkfabrikanten hebben gezegd dat er onredelijke dingen van hen geëist werden, maar wij gaan niet meedoen aan dat spelletje. Wij zullen er alles aan doen dat wij onze winstgevendheid behouden zonder de klant te treffen,” aldus de CEO. Daarom wil Carrefour naar eigen zeggen ook vermijden dat de fabrikanten hun prijzen doen stijgen. “We proberen hen uit te leggen dat, tenzij de grondstofprijzen plots sterk beginnen stijgen, dat niet gerechtvaardigd is en dat zij noch wij er belang bij hebben dat de prijs aan de kassa omhoog gaat.”