Amazon heeft zijn tweede kassaloze Amazon Go-winkel geopend in Seattle. Dat meldt The Seattle Times. Met een beperkter gamma en een kleinere winkeloppervlakte richt de winkel zijn pijlers op de werkende populatie.
Ruim een halfjaar na de eerste, opent nu ook een tweede Amazon Go-winkel zijn deuren in Seattle. Het concept waarbij klanten kassaloos kunnen winkelen, sloeg sinds de lancering enorm aan bij de Amerikaanse bevolking. Het duurde dan ook niet lang vooraleer de eerste geruchten opdoken dat er meerdere vestigingen zouden volgen en dat is bij deze eindelijk een feit. Hoewel eerder voorspeld werd dat de tweede vestiging pas tegen de herfst zou opengaan, vervroegde Amazon de openingsdatum mogelijk door de concurrentie van Zippin, een Amerikaanse start-up die vorige week ook een eigen kassaloze winkel zonder personeel opende in Seattle. In het najaar staan er nog openingen gepland in Chicago, San Francisco en Los Angeles.In totaal zou Amazon tegen het einde van dit jaar dus zo'n 7 winkels in zijn bezit hebben.
De nieuwe Amazon Go-winkel is met zijn 134m2 een tikkeltje kleiner dan zijn voorganger (167m2). In tegenstelling tot de eerste Amazon Go-winkel, zal er in de nieuwe vestiging niet zo’n uitgebreid assortiment aanwezig zijn. Zo werden niet alleen alcoholische dranken, maar ook producten als melk en brood geschrapt. Wel kunnen klanten er terecht voor sandwiches, snacks, maaltijdboxen en non-food. Door de beperktere ruimte wordt de verse voeding bovendien aangeleverd door een Amazon keuken elders in Seattle en dus niet vanuit de winkel zoals bij de eerste vestiging het geval was.
Ook het doelpubliek van de tweede Amazon Go-winkel is anders. Waar de eerste winkel vooral focuste op de inwoners van Seattle, richt de tweede vestiging zich vooral op de werkende populatie. Daarom is de winkel open vanaf 7u ’s morgens tot 19 uur 's avonds.
Ter herinnering, klanten die hun boodschappen in de nieuwe Amazon Go-winkel willen doen, moeten eerst de mobiele Amazon Go-app downloaden. Bij het binnengaan van de winkel scant de consument zijn app, waarna hij de producten die hij wil uit de rekken neemt. De technologie, die ook gebruikt wordt bij zelfrijdende auto’s (camera’s, sensoren, artificiële intelligentie), analyseert vervolgens de bewegingen van klanten, en kan zo bepalen welke producten consumenten in hun winkelmandje leggen en welke ze eventueel terug in de rekken leggen. Als ze alles hebben, kunnen consumenten simpelweg de winkel verlaten zonder te betalen aan de kassa. Hun kosten worden automatisch afgerekend via hun Amazon-account.