Unilever en Coca-Cola sluiten zich aan bij een lange reeks van bedrijven die hun reclame op sociale media tijdelijk stopzetten. Ze vinden dat sociale netwerken nepnieuws moeten aanpakken en harder moeten optreden tegen racistische en haatdragende boodschappen.

Marc Zuckerberg is sinds enkele dagen niet langer de derde rijkste mens ter wereld. Hij viel uit de topdrie nadat het aandeel van Facebook kelderde nadat bekend werd dat enkele multinationals hun advertenties op sociale media tijdelijk stopzetten. Het gaat om onder meer Coca-Cola, Starbucks, kledingbedrijf The North Face en Unilever. Ze willen dat sociale netwerken nepnieuws aanpakken en harder optreden tegen racistische en haatdragende boodschappen. Coca-Cola gaat minstens een maand niet meer adverteren op sociale media, Unilever heeft besloten om voor de rest van het jaar geen advertenties meer te plaatsen.

“Er is in de wereld geen plaats voor racisme, en ook op socialenetwerksites is er geen plaats voor racisme”, zegt ceo van Coca-Cola James Quincey in een mededeling. Facebook-topman Mark Zuckerberg liet vrijdag weten dat Facebook strenger zal optreden tegen reclames die racistisch of discriminerend zijn. Voor politici zou er in aanloop naar de verkiezingscampagne van november dit jaar zelfs mogelijk een nultolerantie gelden waarbij reclameboodschappen gewoon opgeschort worden. Problematische berichten zullen in eerste instantie wel nog altijd zichtbaar zijn, maar worden vergezeld van een speciaal label waarop staat dat de boodschap de gebruikersvoorwaarden van Instagram of Facebook schendt.