- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Unilever wil tegen 2025 al zijn plastic verpakkingen herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar maken. De producent van merken als Dove, Lipton en Knorr roept in één adem andere FMCG-bedrijven op om gelijkaardige stappen te zetten.
Volgens de Ellen MacArthur Foundation wordt maar 14% van het gebruikte plastic wereldwijd gerecycleerd, terwijl 40% op de vuilnisbelt terecht komt en een derde in de natuur. Tegen 2050 zou er zelfs meer plastic afval dan vissen aanwezig zijn in de oceanen. Om daar iets tegen te doen, wil Unilever, één van de grootste producenten van consumentengoederen ter wereld, minder plastic gebruiken en ervoor zorgen dat meer plastic van zijn producten kan gerecycleerd worden.
Unilever had zich, in het kader van het Unilever Sustainable Living Plan, al voorgenomen om een derde minder verpakkingsmaterialen te gebruiken tegen 2020 en het aandeel van gerecycleerd plastic in zijn verpakkingen met een kwart te verhogen tussen 2015 en 2025. Nu gaat de FMCG-reus nog een stap verder, en verzekert het bedrijf dat het tegen 2025 technisch mogelijk zal zijn om al zijn plastic verpakkingen te hergebruiken, recycleren of composteren.
"Onze plastic verpakkingen spelen een cruciale rol in het aantrekkelijk, veilig en leuk maken van onze producten. Maar het is duidelijk dat als we van de voordelen van deze veelzijdige stof willen blijven genieten, we als industrie meer moeten doen om ervoor te zorgen dat het post-consumentengebruik op een verantwoordelijke en efficiënte manier wordt georganiseerd. Om een antwoord te vinden op de uitdaging van het oceaanplastic, moeten we werken aan structurele oplossingen die de stroom van plastic dat naar onze oceanen gaat verminderen. We hopen dat onze verbintenissen anderen in de industrie zullen aansporen om samen vooruitgang te boeken door ervoor te zorgen dat alle plastic verpakkingen recycleerbaar en gerecycleerd zijn," aldus CEO Paul Polman.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?