Buurtsuper.be, de Unizo organisatie van de zelfstandige supermarkten, is zeer verontrust over de ‘1+2 gratis’ promotie actie bij Albert Heijn. De organisatie heeft de Economische Inspectie dan ook opgeroepen om een onderzoek in te stellen op basis van het wettelijk verbod op de verkoop met verlies. Daarnaast is de organisatie niet te spreken over de ratrace die momenteel woedt in de voedingssector.
Gisteren maakten we al bekend dat Albert Heijn de prijzenoorlog voor geopend heeft verklaard en het via zijn 1+2 gratis-actie een frontale aanval inzet op zijn concurrenten. Al zou die actie volgens onze bronnen niet geheel volgens de regels verlopen, waardoor er mogelijk desastreuze gevolgen kunnen volgen voor de hele voedingssector. En we zijn niet de enige die dat vinden. Buurtsuper.be, de UNIZO organisatie van de zelfstandige supermarkten, is namelijk zeer verontrust over de ‘1+2 gratis’ promotie actie bij Albert Heijn. Volgens hen gebruikt de Nederlandse multinational deze "destructieve strategie" enkel om zo snel mogelijk marktaandeel te verwerven. Buurtsuper.be heeft de Economische Inspectie dan ook gevraagd om een onderzoek in te stellen. In België is de verkoop met verlies immers wettelijk verboden.
Volgens Buurtsuper.be lijdt de sector echter onder een ruimer probleem: “Andere retailers zullen zeker een antwoord willen geven op deze promotieactie. Het gevolg is een ratrace die schadelijk zal zijn voor de hele economie”, zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be. De organisatie toonde met haar rendabiliteitsanalyse vorige maand nog aan dat de winstmarges bij zelfstandige supermarkten fors zijn gedaald. “Maar dit soort acties benadeelt niet alleen de zelfstandige detailhandel, maar evenzeer complete retailsector en zelfs de hele voedingsketen tot en met de landbouwers.”
Volgens Buurtsuper.be zal deze 'ratrace' een impact hebben op de tewerkstelling en de organisatie verwacht dat de margekrimp voedingsbedrijven ertoe zal aanzetten om minder te investeren in innovatie. Dat leidt volgens de organisatie uiteindelijk tot een algemeen kwaliteitsverlies van onze voeding.
“Dit gaat niet alleen over de kleine zelfstandige die benadeeld wordt door de multinational. Net op een moment dat de voedingssector nood heeft aan extra middelen om de vele toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden (digitalisering, investeringen in milieubesparende maatregelen,…) leidt dit soort promotieacties één van de belangrijkste Belgische sectoren naar de vernieling”, besluit Ardies.
Wordt vervolgd!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?