Jumbo
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jumbo
Een WK-reclame van de Nederlandse supermarktketen Jumbo, waarin dansende bouwvakkers te zien zijn, zorgt voor veel ophef. Het wereldkampioenschap voetbal in Qatar ligt onder vuur wegens de barre arbeidsomstandigheden waarin de stadions gebouwd werden en de circa 6.500 doden die daarbij vielen.
Het regent verontwaardigde reacties op sociale media naar aanleiding van een WK-reclamecampagne van supermarktketen Jumbo waarin vrolijk rond hossende bouwvakkers te zien zijn. Pijnlijk, omdat er bij de bouw van de voetbalstadions in Qatar duizenden doden vielen en de arbeidsomstandigheden erbarmelijk waren. Sommigen noemen de video beschamend en onvoorstelbaar wereldvreemd. Jumbo reageerde nog niet op de ophef. De supermarkt verklaarde vorige maand nog zich in zijn communicatie-uitingen rond het WK uitsluitend op het Oranjelegioen te zullen richten. "We realiseren ons goed dat er gevoeligheden zijn rondom dit WK voetbal in Qatar. We hebben een zorgvuldige afweging gemaakt ten aanzien van de wijze waarop we dit jaar inspelen op het Oranjegevoel voor en tijdens het WK voetbal", zei het toen.
Update: Intussen heeft Jumbo beslist om de reclame per direct stop te zetten.
Supermarkt knalt er gewoon even een WK-reclame uit met een stel polonaise-lopende bouwvakkers. #qatar #wk pic.twitter.com/SfBI05AJNO
— Jeroen Haarsma (@Jeroen_Haarsma) November 1, 2022
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?