- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De marketinginvesteringen die dit jaar zijn gedaan ter gelegenheid van 10 jaar Media Markt in België, hebben, volgens eigen zeggen, niet beantwoord aan de verwachtingen met betrekking tot het resultaat. De economische situatie lijkt het enthousiasme van de consument te temperen, waardoor de spelers in de elektronicamarkt in een moeilijke situatie terecht zijn gekomen. De concurrentie van het Internet speelt ook een rol bij de economische problemen van deze ondernemingen. Het is in deze context dat de directie van Media Markt-Saturn België op donderdag 20 oktober tijdens een Buitengewone Ondernemingsraad aan de vertegenwoordigers van het personeel haar intentie tot een reorganisatie bekendmaakte.
Verhuizing van ondersteunende activiteitenDe directie hoopt de kostenstructuur van het hoofdkantoor te optimaliseren door een deel van de ondersteunende activiteiten in Nederland samen te voegen. De activiteiten die hier mogelijk bij worden betrokken zijn Finance, Controlling, ICT, Personeelsadministratie en Interne Audit. De ondersteunende diensten die specifieke marktkennis vereisen en/of directe operationele dienstverlening bieden aan de winkels in België en Luxemburg, zouden vanuit het hoofdkantoor kunnen blijven werken (Verkoop en Marketing, Real Estate & Construction, Inkoop, Safety en Legal).
Met het opstarten van een Shared Service Center in Nederland zou een aanzienlijke verhoging van de efficiency kunnen worden gerealiseerd, dankzij de standaardisatie van de werkzaamheden, een minder complexe structuur en schaalvoordelen. Op het hoofdkantoor in Asse/Zellik zouden 61 van de 139 arbeidsplaatsen op te tocht staan. De directie heeft laten weten dat zij alles in het werk zal stellen om het overleg zo doeltreffend en constructief mogelijk te laten verlopen.
De organisatie denkt na over de toekomstMedia Markt-Saturn zal echter blijven inzetten op expansie. Voor volgend jaar staan 3 nieuwe verkooppunten op het programma. De groep werkt ook aan de ontwikkeling van een multi-channel aanpak, die voorziet in een integratie van de verkopen in de winkel en via het Internet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?