- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sinds de coronacrisis schiet de verkoop van gin, rum en tequila in ons land de lucht in. “Tijdens de lockdown zijn mensen thuis cocktails beginnen maken. En ze ontdekten dat die niet veel moest onderdoen voor die in de horeca.”
Een goeie vijf à tien jaar geleden was gin-tonic incontournable. Zowat iedereen viel voor de combinatie van sprankelende tonic en krachtige gin, van hipsters over fijnproevers tot gewone consumenten. De hype is intussen over zijn hoogtepunt heen, al wil dat niet zeggen dat gin op de terugweg is. In supermarkten staan er schappen vol gin - van peperdure flessen tot huismerken –, terwijl er in ons land alleen al naar schatting 400 gin-merken zijn. Ook supermarkten profiteren: de verkoop van gin steeg het voorbije jaar volgens gegevens van Nielsen met 12,4%. De hele afdeling sterke drank kent een groei: de verkoop van witte rum steeg met 12%, die van donkere rum met 20,2% en die van tequila met 23,1%. Wat ons naar een logische vraag leidt: hoe komt het dat net die sterke dranken zo’n stevige boost kennen?
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?