- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Verpakkingen zijn de meest directe manier om te communiceren met klanten, maar wat maakt een verpakking succesvol? En wat zijn vandaag de belangrijkste trends?
Laten we meteen beginnen met die laatste vraag: wat zijn de belangrijkste evoluties in de packagingsector? Een rondvraag bij een aantal grafische bureaus levert een haast eensluidend antwoord op die vraag op: duurzaamheid. Een dooddoener van jewelste, zo lijkt het, maar bij verpakkingen valt er nu eenmaal niet aan te ontkomen. “Het heeft alles te maken met de verwachtingen van de klant. Merken houden daar zoveel mogelijk rekening mee, zowel bij de materiaalkeuze als de boodschap op de verpakking”, zegt Anna Ilkovics van het Brusselse agentschap K-Creation & Production, dat onder meer werkt voor AB InBev. “Eén van de belangrijkste nieuwigheden is dat verpakkingen vermelden welke inspanningen er gebeuren op vlak van duurzaamheid en ecologie: uit wat voor materialen is het gemaakt, hoeveel materiaal wordt er bespaard, hoeveel gerecycleerd materiaal wordt er gebruikt? Dat zijn allemaal zaken die consumenten willen weten. Er zijn zelfs bedrijven waarbij de elektriciteit die gebruikt werd voor de productie van bijvoorbeeld een bier uit windenergie afkomstig is. Het is gewoon iets waar consumenten vandaag veel belang aan hechten.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?