Vinted
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vinted
Dankzij een sterke groei in 2023 is Vinted, Europa's grootste online platform voor tweedehandskleding, voor het eerst sinds zijn oprichting winstgevend.
In 2023 genereerde Vinted een omzet van 596,3 miljoen euro, een stijging van 61% ten opzichte van 2022. Dat maakte het bedrijf bekend in een persbericht. De groep rapporteerde ook een aangepaste EBITDA van 76,6 miljoen euro, terwijl de nettowinst afklokte op 17,8 miljoen euro, in tegenstelling tot het nettoverlies van 20,4 miljoen euro in 2022. Vinted is daarmee voor het eerst winstgevend sinds de oprichting in 2008, in Vilnius, Litouwen. Het platform, dat particulieren in staat stelt om tweedehandskleding en accessoires te kopen en verkopen, heeft meer dan 100 miljoen gebruikers in 21 landen, waaronder België sinds 2018. Een van de aandeelhouders is de Belgische holding Sofina, die een belang van ongeveer 4% heeft. Bij een financieringsronde in mei 2021 werd Vinted gewaardeerd op 3,5 miljard euro. “Tweedehandsmode is nog steeds een relatief immature markt en vertegenwoordigt slechts een klein deel van mode in het algemeen”, stelt Thomas Plantenga, CEO van Vinted. “Onze prestaties in 2023 zijn niet alleen het bewijs dat we een sterke groei kunnen genereren, maar ook dat we voorop lopen in een markt met een enorm potentieel.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?