- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#3 Vlam vroeg 500 Vlamingen tussen 18 en 64 jaar wat ze belangrijk vinden bij de aankoop van verse voeding. Een overzicht van de belangrijkste paramaters krijgt u in de komende dagen. Als laatste is het de beurt aan de herkomst en inlandse producten die aan belang winnen.
52% van de Vlaamse gezinnen hecht belang aan het land van herkomst bij hun aankoop van verse voeding. Dit percentage steeg fors in 2020. Het land van herkomst weegt bij de meeste producten sterker door bij 55- tot 64-jarigen en bij niet-beroepsactieven, en minder bij de experimenteerders. Bij vlees en vleeswaren weegt het ook sterker door bij lager dan bij hoger opgeleiden. Het belang van het land van herkomst is het grootst bij groenten, fruit en aardappelen en het laagst bij melk en vleeswaren. Net als in zijn totaliteit voor verse voeding, merken we ook per productcategorie een stijgend belang voor het land van herkomst. Bij aardappelen steeg dit belang door de actie ‘SOS patat’ in 2020 het sterkst.
Diegenen die belang hechten aan het land van herkomst, hebben ook bij elke productcategorie een voorkeur voor inlandse producten. Enkel bij vis en kaas heeft een minderheid een voorkeur voor buitenlandse producten (respectievelijk 13% en 17%). Ook hier, zoals voor alle verscategorieën, stijgt sinds 2014 het aantal Vlamingen dat een voorkeur heeft voor producten van bij ons.
Als belangrijkste reden om voor inlandse producten te kiezen, geven de Vlamingen de steun aan de inlandse economie aan. Deze reden is sterk gestegen in 2020. Op de tweede plaats komt het milieu (want minder transport) dat vooral vorig jaar aan belang won. Andere argumenten pro inlands zijn het vertrouwen, de versheid, de smaak, de kwaliteit en de prijs (want minder transportkosten).
Benieuwd naar de andere parameters waar Vlamingen belang aan hechten? Lees dan snel het vorige artikel van onze miniserie!
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?