- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#4 Door de coronamaatregelen lag de besteding van verse voeding in het tweede kwartaal van 2020 maar liefst 22% hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat geldt ook voor de periode juli 2019 tot juni 2020 (+6,6%), zo blijkt uit onderzoek van Vlam. Ontdek nog meer weetjes van Vlam over verse voeding in onze mini-serie. Afsluiten doen we met een overzicht van de evolutie en de kopersgroep per kanaal.
DIS 1 staat het sterkst in Brussel, waar het een marktaandeel van 59% haalt. In het zuiden van het land lag het marktaandeel van DIS 1 traditioneel hoger dan in Vlaanderen maar dat verschil is nu verdwenen. Het aandeel van de marktleider staat in Wallonië zwaarder onder druk dan in Vlaanderen. Tien jaar geleden had DIS 1 in het zuiden van ons land ruim de helft van de versmarkt in handen en nu nog 42%. De buurtsupermarkt kent in Wallonië de sterkste groei en steeg in vier jaar tijd van 15 naar 20% marktaandeel. De grootste omzetstijging boekte de buurtsupermarkt bij de alleenstaanden en de tweeverdieners.
In Vlaanderen staat de speciaalzaak met een marktaandeel van 12,4% iets steviger in zijn schoenen dan in Brussel (7,4%) en Wallonië (9,4%). Het marktaandeel van de speciaalzaak stond in Vlaanderen wel sterk onder druk maar steeg de voorbije periode opnieuw lichtjes. De grootste kopersgroep zijn hier de gepensioneerden. De speciaalzaak kon de voorbije periode wel meer alleenstaanden aantrekken.
Het kerncliënteel van hard discount blijven de gezinnen met kinderen. Deze groep kopers is goed voor de helft van de omzet van hard discount. De grootste omzetgroei werd in de voorbije periode gerealiseerd bij de jonge alleenstaanden.
Net zoals de speciaalzaak hebben de openbare markt en de rechtstreekse verkoop op de hoeve in Vlaanderen hogere marktaandelen dan in de rest van het land.
Dit artikel komt uit de oktober editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?