- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#1 Vlam vroeg 500 Vlamingen tussen 18 en 64 jaar wat ze belangrijk vinden bij de aankoop van verse voeding. Een overzicht van de belangrijkste paramaters krijgt u in de komende dagen. Starten doen we met de zintuiglijke waarneming en de prijs die ook in coronatijden belangrijk blijven.
De belangrijkste bezorgdheid van een consument bij zijn aankoop van voeding is dat de producten lekker zijn. Vermits bij verse voeding de versheid een bepalende factor is voor de smaak, willen consumenten in de eerste plaats die versheid met hun zintuigen controleren. Ze bekijken het product en voelen of ruiken er even aan. Voor groenten en fruit vindt de Vlaming het onder andere belangrijk dat de producten geen blutsen hebben en test hij de hardheid. Voor vlees is de kleur belangrijk en verkiest de meerderheid nog steeds vlees met weinig vet en zonder botjes en pezen. Bij een aantal versproducten (bijvoorbeeld vlees en zuivel) is de houdbaarheidsdatum een extra hulpmiddel om de versheid te controleren.
Prijs speelt een bepalende rol en wint wat aan belang, maar niet ten koste van de versheid en kwaliteit. Het draait dus vooral om prijs-kwaliteit. Promoties kunnen kopers overstag doen gaan en andere versproducten doen kopen dan men van plan was. Voorwaarde blijft evenwel dat die producten de kijken-voelen-ruikentest doorstaan moeten hebben.
Op een lager niveau komen dan aspecten zoals het seizoen, de afwezigheid van additieven, milieu, dierenwelzijn, lokaal geproduceerd, het land van herkomst… Deze aspecten hebben een kleinere invloed op de aankoopkeuze. Onderaan het lijstje staan aspecten die voor een kleinere groep van kopers belangrijk zijn, zoals biologisch en halal.
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?