- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sinds enkele weken kunnen klanten van Delhaize de “gekke aardbeien” ontdekken. Ze maken deel uit van het assortiment “lelijke” of “gekke” groenten en fruit die sinds vier jaar te koop zijn in alle winkels van Delhaize in België en Luxemburg.
Na de komst van de gekke appels en peren in de familie van de “gekke” of “lelijke” groenten en fruit, is het nu de beurt aan de gekke aardbeien om hun intrede te maken. Deze 100% Belgische aardbeien werden recent aan het assortiment toegevoegd en worden verkocht aan 2,49 euro voor 500g, ofwel 4,98 euro per kilo. Tot nu toe zijn er al zo'n 50 000 bakjes verkocht, goed voor zo'n 25 ton aardbeien. Toch koestert Delhaize de ambitie om dat dit jaar nog op te trekken tot 90 ton . Op die manier helpt Delhaize haar producenten om al hun producten te verkopen, zowel de “normale” als de “lelijke” vruchten. Bovendien stijgt de vraag bij de consumenten. Ze zijn dol op de groenten en fruit van dit assortiment omdat ze op vlak van smaak en suikergehalte niet verschillen van “normale” aardbeien en tegelijkertijd voordeliger zijn qua prijs.
Na het succes van het pilootproject in 2015 heeft Delhaize dit jaar voor de vierde opeenvolgende keer de “gekke groenten en fruit” opgenomen in haar assortiment. Het zijn groenten en fruit die geen standaardformaat hebben, maar wel dezelfde versheid en kwaliteit als de zogenaamde “normale” groenten bieden. Voordien werden deze groenten en fruit met afwijkende vormen niet te koop aangeboden. Delhaize wilde dat rechtzetten door de eerste Belgische distributeur te worden van "lelijke" groenten en fruit. Andere retailers zoals Intermarché in Frankrijk, gingen de retailer al voor.
Het principe is simpel: klanten vinden in het assortiment enkel Belgische “gekke groenten en fruit”. De samenstelling van het aanbod hangt af van het marktaanbod en wisselt dus dagelijks. De lente en de zomer zijn ideale seizoenen om dit project te lanceren: op dat moment is het aanbod van Belgische groenten namelijk het grootst.
Hoewel Delhaize in 2015 al 15 ton groenten kon redden die anders nooit tot in de keukens van onze klanten zouden zijn geraakt, is dat dit jaar opgelopen tot meer dan 530 ton. Afgelopen september vervoegden ook appelen en peren het assortiment. Tot nu toe werden er meer dan 140 ton gekke appels en 150 ton gekke peren aangeboden in de Delhaize-winkels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?