Ook tijdens de gezondheidscrisis organiseren supermarkten wijnbeurzen. Vooral bag-in-box en Europese wijnen doen het goed.

De analyse van de cijfers van Nielsen moet dit jaar met enige omzichtigheid aangepakt worden door de corona-crisis, die heel wat gewoonten op zijn kop gezet heeft. Eerste vaststelling: de categorie wijn deed het goed tijdens het voorbije jaar. Volgens cijfers van Nielsen realiseerde de markt van de stille wijnen een groei van 9,2% in heel België. Voor Carrefour ligt de groei op 9,9%, met grote verschillen tussend de verschillende formules. Zo groeide de categorie in de Express-winkels met 19% en in Market met 13,4%. Het is vooral dankzij de buurtwinkels dat Carrefour zijn marktaandeel zag groeien. In de hele markt, over alle supermarktketens, groeide de verkoop van rode wijn met 7,4%, witte wijn met 8,4% en roséwijnen met 15,7%. De populariteit van rosé heeft te maken met het zonnige weer tijdens een deel van de lockdown.

Bag in box

Het meest populaire formaat tijdens de lockdown was de cubi ofwel de bag-in-box. Bij Carrefour is het goed voor een kwart van de verkoop. Dit jaar was er een groei van 35%. Bij de cubis zijn de Franse wijnen het populairst (55% van de omzet). De grootste groei was te zien bij Europese wijnen in cubi (+60%). De Europese wijnen winnen terrein tegenover de wereldwijnen, wat mogelijk met de gezondheidscrisis en een hoger milieubewustzijn hebben daar wellicht toe bijgedragen. 

Schuimwijn

Belangrijk om weten is dat schuimwijn nog altijd populair zijn. Er is een groei van 3,2% voor de hele Belgische markt, terwijl er bij de hard discounters een groei van 7,8% is. Consumenten verkiezen nog altijd cava (36% van de omzet), al wijzen experts erop dat er dit jaar voor het eerst een vertraging in de groei is ten voordele van prosecco. Voor de lockdown was er bij champagne (31%) een terugval in de verkoop, terwijl er bij de ciders een groei van 7,6% is, gedragen door de premix ciders van Strongbow. Ook de Franse mousserende wijnen doen het goed, met een groei van 6,7%.