- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Iedereen herinnert zich nog de aanval op de pastaproducten toen de lockdown werd aangekondigd. Hoewel dit massale hamstergedrag een directe impact had op de categorie, lijken ook pastagerelateerde segmenten te hebben geprofiteerd. Dit is bijvoorbeeld het geval voor warme sauzen, waar de verkoop het afgelopen jaar steeg met 9,3%, zo bevestigen Nielsen-cijfers die liepen tot eind september 2020.
Tijdens de lockdown hebben de warme sauzen een boost gekend in hun verkoop en het ziet ernaar uit dat die trend nog steeds aanhoudt, getuigt Charlotte De Trez, senior portfolio manager bij Mars Food, dat onder andere Miracoli en Uncle Ben’s/ Ben’s Original sauzen verdeelt. “Toen de lockdown in maart werd aangekondigd zagen we dat consumenten volop aan het hamsteren sloegen en dat gedurende enkele weken. Droge rijst en warme sauzen kenden de grootste groei en we zien dat de omzet sindsdien hoger ligt in vergelijking met dezelfde periode in 2019”, aldus Charlotte De Trez. Barilla komt tot dezelfde vaststelling. “Hoewel de groei van de verkoop van pastasauzen minder indrukwekkend is dan die van pasta, heeft de COVID-19-crisis deze categorie toch een boost gegeven. Eind september steeg ze in België met 12% in volume en 17% in waarde”, vertelt Frédéric Bodereau, managing director bij Barilla Benelux. Nochtans zijn de gevolgen van de crisis nog steeds voelbaar voor sommige merken, zoals het geval is bij Manna. “Onze foodservice en onze export hebben een sterke daling in de verkoop gekend. De lockdown die in sommige landen, waaronder in België, werd doorgevoerd, heeft een impact gehad op onze verkoop. Ook nu nog zijn er landen waar de volumes niet op hetzelfde niveau liggen als voor de crisis”, legt Koen Van Renne, retailmanager van Manna, uit.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?