- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Veganistisch, mediterraan, paleo... Ondanks de overvloed aan ragediëten heeft het ketodieet zich de laatste jaren een plaats weten te veroveren in het voedingslandschap. Maar ook al doen een groeiend aantal merken hun intrede op deze markt, het blijft toch nog steeds moeilijk om uit zijn nichestatus te breken.
Het keto of ketogeen dieet, dat in het begin van de 20ste eeuw werd geïntroduceerd als alternatief voor het vasten om epilepsie te behandelen, is een voedingswijze waarbij lipiden (vetten) het grootste deel van de verbruikte calorieën uitmaken, terwijl koolhydraten (suikers) tot een minimum worden beperkt en eiwitten op een normaal niveau blijven (10 tot 20% van de inname). Dit dieet houdt dus een verbod in op een hele reeks voedingsmiddelen, waaronder granen, bepaalde vruchten, enzovoort. Het doel ervan is het lichaam in ketose te brengen, een toestand waarin het uit opgeslagen voedingsvetten ketolichamen produceert, die in plaats van koolhydraten als brandstof worden gebruikt. De voorstanders wijzen op verschillende voordelen, waaronder de vetverbranding, waardoor snel gewicht kan worden verloren, en een beschermend of zelfs genezend effect tegen bepaalde ziekten (diabetes, Alzheimer, ontstekingen, enzovoort). Er zijn echter ook een aantal nadelen verbonden aan het volgen van een ketogeen dieet: ongemakken (vermoeidheid, spijsverteringsproblemen, hoofdpijn, vooral in het begin), reboundeffect (gewichtstoename wanneer het dieet wordt gestopt), tekorten (vitaminen, mineralen, vezels), enzovoort. Bovendien is het een zeer veeleisend dieet, en daarom moeilijk te volgen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?