Het is gebeurd: Donald Trump is verkozen tot president van de Verenigde Staten van Amerika. De man die Amerika weer “great” wil maken zal ongetwijfeld een ander beleid voeren dan zijn voorganger. Wat zal de impact van president Trump zijn voor de retail- en consumptiebusiness in ons land? Een overzicht van de grote werven van Trump en de mogelijke gevolgen voor de sector bij ons.

 

Binnenlandse economie

Vooral het versterken van de binnenlandse economie (“Make America great again”) prijkt bovenaan het prioriteitenlijstje van The Donald. Op vlak van voeding betekent dat vooral dat het SNAP (Supplemental Nutrition Assistance Program) zal sneuvelen, de Amerikaanse “food stamps” voor 45 miljoen minderbedeelden. Deze doelgroep bestaat voor 44% uit Amerikaanse kinderen (!).

Op vlak van voedsel productie zijn de Republikeinen van Trump geen voorstander van duurzame en gezonde voedingsstrategie. Voor vele topexperts is het duidelijk dat de voedingsindustrie rechtstreeks gelinkt is aan klimaatsveranderingen. Volgens Trump is de opwarming van de aarde een Chinese “hoax”: hij deelde zijn intentie eerder al om het klimaatakkoord van Parijs op te zeggen.

Het agentschap voor de beveiliging van de voedselketen en haar beveiliging tegen de meest gevaarlijke pesticiden, de Environmental Protection Agency, mag er ook aan geloven volgens de Republikeinen. Met een lakser gebruik van pesticiden en chemische producten in de voedingsindustrie als gevolg.  

Het zal sowieso geen sinecure zijn om gezonde voeding te promoten in USA met een Trump die openlijk een grote fastfoodlover is, een aanhanger van KFC, en zijn perfecte lunch uit hamburgers en Diet Coke bestaat.

Het was gemakkelijker geweest met Clinton, die in de raad van Walmart zetelde van 1986 tot 1993 of met Michelle Obama, die biologische groenten kweekt in de tuin van het Witte Huis.

E-commerce

Clinton beloofde alle gezinnen toegang tot breedband internet, wat voor de e-commerce bedrijven uit binnen- en buitenland een mooie opportuniteit zou geweest zijn. Trump’s wil om de Amerikaanse nationale economie te willen boosten zou wel eens Chinese reuzen als Alibaba maar vooral Chinese producten die massaal online worden verkocht, kunnen benadelen.

 

Koopkracht

De door Trump beloofde daling van de belastingen zal wellicht vooral de elite bevoordelen in de States. Anderzijds zal de migratiepolitiek van Trump de arbeidsmarkt parten spelen. De miljoenen illegalen die hij wil deporteren zijn namelijk vaak tewerkgesteld in de VS, en zijn dus belangrijk voor de Amerikaanse economie.

Versterk dit gegeven met een werkende arbeidsklasse die natuurlijk uitdroogt en de retail industrie kampt met een arbeidstekort, dat paradoxaal een dalende koopkracht als gevolg zal hebben.

 

Fevia: Op korte termijn negatief 

Volgens Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, heeft de nieuwe president op korte termijn een negatief effect op de Belgische export. Over lange termijngevolgen kan de federatie zich nog niet uitspreken.

"Wij trekken dezelfde lijn door van de brexit. Op korte termijn zien we signalen en een impact met o.a. een devaluatie van de dollar die export bemoeilijkt, maar op lange termijn kunnen we geen voorspellingen doen,” klinkt het.

België exporteert meer dan een half miljard (536 miljoen euro) per jaar aan voeding en dranken naar de USA, met een stijging van 78% in de laatste vijf jaar. Het laatste jaar kende de export een groei van 17%. “In het programma van Trump komt protectionisme aan bod, en wij vrezen voor de voedingsindustrie indien deze verder zou kunnen overwaaien naar Europa (o.a. Frankrijk),” zegt Fevia nog. 

 

Boerenbond: "Gevolgen voor TTIP"

Trump is tegen het afgeronde handelsakkoord met Azië (TPP) en mikt op heronderhandeling. Hij zet extreem in op offensieve belangen (agressief exportgericht) zowel als op defensieve belangen (zeer protectionistisch), dat zich ook vertalen in de onderhandelingen over een handelsakkoord met Europa (TTIP). Wat het type landbouwbedrijven betreft mikt Trump op de grote landbouwbedrijven in “heartland” Amerika die gericht zijn op export, en gelooft zeer sterk in de biotechnologische vooruitgang. 

De Boerenbond verwacht bewustere negotiaties vanwege Europa met de Verenigde Staten, die vooral voor hun eigen belang zullen kiezen, en minder voor het totaal belang van alle partijen. De Boerenbond hoopt dat Europa geen "naïef -voluntarisme" zal spelen, maar eerder de akkoorden assertief onderhandelen over de TTIP. Sonja de Becker, voorzitster van de Boerenbond: “Als we er niet sterker kunnen uitkomen, dan liever geen TTIP.”

(foto: Michael Vadon)