iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Benodigdheden voor het maken van patisserie, die een beetje een aparte plaats innemen onder de categorieën voor dagelijkse voeding, hebben te maken met een zekere terugval, als resultaat van een postcoronasituatie die zich nooit meer heeft hersteld. Drie of vier A-merken verdelen onder elkaar het grootste deel van de taart, terwijl andere kleine bedrijven een paar innovaties in de sector brengen.
Tijdens de coronacrisis, in de periode van de lockdowns, gingen veel Belgen zelf gebak maken, wat een boost gaf aan de sector als geheel. Dat momentum, dat al tot een einde kwam begin 2022, lijkt voorlopig niet terug te keren. Dit wordt bevestigd door zowel de retailers als de merken. “Als we kijken naar de segmenten die amateur-patissiers aantrekken, zien we een duidelijke daling van de volumes, zowel voor mixen als voor patisseriedecoraties”, klinkt het bij Nathalie Roisin, woordvoerster van Colruyt Group. “We kunnen hieruit concluderen dat veel van de klanten die tijdens de lockdowns zelf aan het bakken sloegen, dit duidelijk niet hebben doorgezet nadat het normale leven terugkeerde.” Bij Dr. Oetker wijst men erop dat deze terugval ook te maken heeft met de energiecrisis, die de Belgen ertoe heeft aangezet om bewuster om te gaan met hun ovens. “Daarnaast hebben de private labels, net als in andere categorieën, een licht voordeel behaald ten opzichte van de A-merken, zoals ook de hard discount zijn positie heeft versterkt tegenover die van de andere supermarktketens”, zegt Laure Geyskens, trade & category manager bij Dr. Oetker België.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?