- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Hoewel cafés en publieke ruimtes afgeladen vol zaten tijdens de Wereldbeker voetbal, volgden de meeste Belgen de matchen gewoon van thuis uit. Dat had een belangrijke impact op de aankoop van FMCG-producten. GfK trok op onderzoek uit.
Van alle huishoudens die de groepsfase van de Wereldbeker voetbal volgden, deed maar liefst 85% van de mensen die instaan voor de aankopen van een gezin dat van thuis uit. Twee derde onder hen bekeek de match samen met hun familie. Niet alleen kochten de thuisblijvers de nodige drank en snacks voor tijdens de match, maar werden etentjes ook zodanig ingepland dat iedereen op tijd klaar was voor de wedstrijden van de Rode Duivels.
“Belangrijke sportevenementen hebben duidelijk een grote impact op de aankoop van FMCG-producten, weliswaar op verschillende niveaus naargelang de productcategorieën en de klantengroepen”, legt GfK uit.
Een vierde (25,2%) van de Belgische huishoudens die de groepsfase bekeken, kocht in juni bier, tegenover 21,2% bij Belgen die elders de match volgden en 16,6% bij degenen die niet naar het voetbal keken. De thuisblijvers kochten samen voor maar liefst 12,6 liter aan bier, ofwel 21% meer dan de andere kijkers.
Ook de softdrinks waren tijdens het WK erg in trek en dat vooral bij de thuisblijvers. Het volume aan gekochte frisdranken lag daarentegen 14,6% lager bij voetbalfans die buitenshuis keken.
De zoute snacks vertoonden een gelijkaardige trend. Het volume per koper lag 3,1% zo hoog bij de thuisblijvers in vergelijking met Belgen die geen voetbal keken.
Zoals verwacht zijn het vooral de 50-plussers die de Wereldbeker het vaakst van thuis uit volgden, zowel met familie als alleen. De jeugd keek dan weer het liefst buitenshuis.
Jongeren die er echter wel voor kozen om thuis te blijven, supporterden vooral met vrienden en minder vaak alleen.
68.000 televisies verkocht
Niet alleen de FMCG-sector kon een graantje meepikken van de Wereldbeker voetbal, ook elektronicazaken profiteerden mee. Zo werden er dankzij het sportevenement maar liefst 25.000 extra televisietoestellen verkocht. Concreet werden er vorig jaar tijdens week 20 en 25 44.000 tv-toestellen verkocht in België, tegenover 68.000 in dezelfde periode dit jaar. Die stijgende trend begon vier weken voor de Wereldbeker voetbal en kende een piek in week 24, ofwel tijdens de eerste week van de competitie.
De promoties die fabrikanten tijdens deze periode uitdeelden, waren vooral van toepassing op grote schermen en ultra-high definition sets. In de 20 eerste weken van 2018 zorgden de tv-toestellen van meer dan 55 inch gemiddeld voor de helft van de totale verkoop in België. Tussen week 20 en 25 namen ze ruim 60% van de totale omzet voor hun rekening: 6 op de 10 verkochte televisies in België waren namelijk Ulta HD-schermen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?