bpost
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
bpost
De omzet van bpostgroup voor 2022 is in het vierde kwartaal in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor amper gestegen (+0,1%) en bedraagt 1,3 miljard euro. De aangepaste operationele winst van de groep valt met 77 miljoen euro 12,7% lager uit dan een jaar eerder.
Bpost Belgium boekte tijdens dat kwartaal een bedrijfsopbrengst van 585,4 miljoen euro – een stijging van 2,5% ten opzichte van 2021, exclusief Ubiway – ondanks een daling van het postvolume van 7,5%. Het pakjesvolume nam toe met 1,5% en kende een prijs-/mix-impact van 3,3%. Zonder de insourcing van Amazon stegen de volumes met 7,5%. De andere bedrijven van de groep, E-Logistics Eurasia en E-Logistics North America, leverden respectievelijk 173,3 en 563,1 miljoen euro bedrijfsopbrengsten op tijdens het laatste kwartaal.
Voor het hele jaar 2022 bedraagt de aangepaste operationele winst van de groep 278,5 miljoen euro, ondanks ongunstige marktomstandigheden. Daarmee valt de winst lager uit dan in 2021, toen boekte het bedrijf namelijk 349,3 miljoen euro opbrengsten. Ook voor 2023 ziet de groep het niet rooskleurig in: het verwacht een aangepaste operationele winst van 240 tot 260 miljoen euro.
“Ik ben verheugd over de solide reeks resultaten van het vierde kwartaal, die onze nauwgezette voorbereiding en de sterke uitvoering van de piek weerspiegelen”, zegt Philippe Dartienne, de CEO ad interim van bpostgroup. De groep verwacht voor bpost Belgium in 2023 een aangepaste operationele winstmarge van 6,5 tot 8,5% en dat de totale bedrijfsopbrengsten met 3 tot 5% zullen toenemen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?