- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Mechelse Lokkal lanceert eind november een digitale versmarkt, waarmee je groenten, fruit, vlees, vis en wijn aan huis kan laten leveren. Wordt dit de digitale supermarkt die in ons land ontbreekt?
Met een louter digitale supermarkt wil het in ons land voorlopig niet lukken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Nederland, maar Lokkal wil daar verandering in brengen. Vier jonge Mechelse ondernemers lanceren eind november een app waarmee consumenten online verse producten zoals vlees, vis, groenten en fruit kunnen bestellen. Lokkal heeft honderd lokale en nationale producenten aan zich weten te binden. Volgens de initiatiefnemers is het project nu al een succes: nadat het platform nog maar één week live was en mensen zich konden inschrijven, bleken er honderden geïnteresseerden.
Lokkal laat consumenten rechtstreeks bestellingen plaatsen bij de aanbieders, maar het bedrijf zorgt voor de ophaling en verse levering. Het platform wil zo ook lokale producenten een uithangbord bieden. Voor de groenten wordt bijvoorbeeld samengewerkt met telers uit de regio rond Mechelen, bier komt van brouwerij Het Anker en vis komt rechtstreeks uit Zeebrugge. De coronacrisis heeft er volgens de ondernemers mede voor gezorgd dat consumenten klaar zijn voor e-commerce in food. Eerder maakte de Limburgse ondernemer Stijn Martens bekend dat hij een digitale supermarkt zou opstarten, maar die plannen zijn door onder meer de COVID-19-crisis op de langere baan geschoven. Lokkal zal in eerste instantie enkele leveren in de Mechelse regio, de stad Antwerpen, het zuiden van de provincie Antwerpen en het noorden van Vlaams-Brabant.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?