Kledingketen ZEB lanceert ‘ZEB For Everyone’, een actieplan waarmee het zijn 71 winkels wil aanpassen aan de noden van mensen met een beperking. In totaal investeert ZEB zo’n 200.000 euro.

Tot op de dag van vandaag is shoppen voor mensen met een beperking geen evidentie. Een aangepaste infrastructuur ontbreekt vaak. Uit kwalitatief onderzoek van ZEB in samenwerking met ‘Inter’ en ‘Hart voor Handicap’ blijkt echter dat bijna 7 op de 10 consumenten met een beperking meer fysiek zouden shoppen mochten de winkels beschikken over de nodige faciliteiten. Vooral ruimere doorgangen (66%), een rolstoelvriendelijke ingang (63%) en kapstokken op verschillende hoogtes (60%) zijn belangrijk, maar ook een ruime paskamer met extra plaats voor een begeleider (52%) en een overzichtelijke winkelinrichting (51%). Om dit probleem aan te pakken lanceert kledingketen ZEB zijn actieplan: ‘ZEB For Everyone’, waarbij het zijn 71 winkels zal aanpassen aan de noden van mensen met een beperking. 

“Uit onderzoek is gebleken dat onze winkels al aan veel noden van mensen met een beperking voldoen. Zo zorgen we ervoor dat onze winkels een brede ingang - zonder drempels, en eventueel met hellingbaan - hebben en creëren we bredere doorgangen voor rolstoelgebruikers", reageert Luc Van Mol, CEO van ZEB. "Toch vinden we het belangrijk om steeds te blijven innoveren en gaan we op zoek naar manieren om het shoppen nog verder te optimaliseren voor mensen met een beperking." De 25 winkels die momenteel nog niet voorzien zijn van parkeerplaatsen voor mindervaliden worden daarom onder handen genomen en de kleedkamers worden rolstoelproof gemaakt met bijvoorbeeld kapstokken op verschillende hoogtes. Nieuwe vestigingen worden ook voorzien van een toilet voor rolstoelgebruikers.

Speciale voor het personeel

Naast het optimaliseren van de winkels, krijgt het winkelpersoneel ook een opleiding zodat ze nog beter kunnen inspelen op de noden van de klant.  Uit het onderzoek blijkt namelijk dat een winkelmedewerker die voldoende tijd neemt om mensen met een beperking te helpen, een must is.

“Voor ons is het belangrijk dat we met ZEB For Everyone een totaalverhaal schrijven. We willen niet enkel onze infrastructuur optimaliseren, want shopplezier bestaat uit veel meer dan dat. Fashion staat voor passie, geluk en plezier. Met het toevoegen van extra opleidingen voor onze winkelmedewerkers kunnen we klanten met een beperking het fashionadvies en de ondersteuning bieden die ze verdienen, hen laten stralen in fashionable outfits en de fijne shopervaring doortrekken naar al onze klanten”, besluit Luc van Mol, die er nog aan toevoegt dat de kledingketen ook meewerkt aan een pilootproject om jobstudenten met een beperking werkervaring te geven bij ZEB.