- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Door de komst van COVID-19 zagen retailers hun e-commerce met een ongekende snelheid toenemen. Toch zijn ze niet de enige die hierin geïnteresseerd zijn. Platformen zoals TikTok, WhatsApp en YouTube maken hun entree op de markt voor online shoppingdiensten en worden de nieuwe concurrenten van de traditionele websites.
Hoewel sommige platformen al een verkoopdienst aanboden, zoals Messenger (Facebook), Pinterest, dat zijn dienst afgelopen april heeft ontwikkeld, of Instagram (ook eigendom van Facebook), dat in juli zijn shoppingfunctie 'Explorer' lanceerde, lijkt de trend zich in sneltempo voor te zetten bij sociale media. Sommige onder hen kondigden onlangs aan dat hun diensten uitbreidden zoals het geval is bij YouTube, TikTok of WhatsApp, die ook de e-commercemarkt betreden. Zo communiceerde YouTube enkele dagen geleden over een winkelfunctie waarmee gebruikers alle producten die in zijn video’s te zien zijn kunnen bekijken en kopen. Dat geldt ook voor WhatsApp, dat toebehoort aan Facebook, dat bijna gelijktijdig aankondigde dat het zijn aanbod zal vergroten. Het platform werkt ook aan een shoppingapplicatie waarmee consumenten hun aankopen kunnen doen en tegelijkertijd kunnen profiteren van de berichtendienst om informatie te krijgen en de gewenste producten te bestellen. Ook TikTok surft mee op de golf dankzij zijn samenwerking met het Shopify-platform om hetzelfde soort diensten aan te bieden als zijn concullega’s. Functies die nog in een beginfase zitten, maar die wel al het lucratieve karakter van een sector weerspiegelen die in volle groei is.
Volgens de nieuwe editie van het ‘State of the Connected Customer’-rapport van Salesforce, wereldleider in CRM, wil 82% van de Belgen dat bedrijven hun digitale initiatieven versnellen. Ze schatten dat 57% van hun interacties met bedrijven dit jaar online gebeurt. In 2019 was dat nog 42%. Deze toename is waarschijnlijk ook te wijten aan het feit dat "een aantal crisissen alle facetten van het leven beïnvloed hebben en het contact tussen klanten en merken fundamenteel veranderd hebben, aldus het rapport van Salesforce. “Elementen als empathie, personalisering, gemak en digitale transformatie cruciaal zijn in de klantenrelatie. Nu diezelfde klanten de maatschappelijke rol van bedrijven anders gaan bekijken, speelt het concept 'stakeholderkapitalisme' een steeds belangrijkere rol in de aankoopbeslissingen”, vervolgt het rapport. “De klanten ontwikkelen nieuwe gewoonten, grijpen eerst naar digitale kanalen en zullen dat ook in de toekomst blijven doen. In België geeft 57% van de klanten aan dat COVID-19 hun verwachtingen op het vlak van digitale mogelijkheden heeft vergroot.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?