- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Belgen zijn meer en meer geïnteresseerd in vis en zeevruchten voor op de barbecue en één op vier wil meerdere barbecues organiseren deze zomer. Dat blijkt uit een enquête die Delhaize hield bij 2.000 Belgen.
Als het weer deze zomer wat meezit, wil 47% van de ondervraagde consumenten minstens één barbeque per maand organiseren. 26% wil meerdere BBQ’s op een maand en 20% wil er zelfs één per week. Maar die liefde voor de grill beperkt zich niet tot het zomerseizoen, want bijna 6 Belgen op 10 zijn bereid om hun barbecue dit jaar ook boven te halen in de herfst (33 %) en de winter (24 %).
De Belgen blijven liefhebbers van vlees en gevogelte (98%), maar een opvallende trend die uit het onderzoek blijkt is vis en zeevruchten op de BBQ. Meer dan één Belg op 2 serveert ze regelmatig aan tafelgasten en 15 % grilt ze systematisch. De meest gewaardeerde variëteiten zijn vis met stevig vlees zoals zalm, kabeljauw en sardines, maar ook gamba’s en mosselen. Uit de enquête blijkt ook dat vis op kop staat in de trends (60 %) die de Belgen deze zomer zouden willen volgen.
Naast vlees is het aperitief nog een vast onderdeel van barbecues. De cocktail is de populairste van de aperitieven (40 %), op de voet gevolgd door cava, rosé en witte wijn (37 %) en tot slot bier (30%).
De drie voornaamste kenmerken die de respondenten aanvoeren als het om het beeld van de barbecue gaat: gezelligheid, gemak en gezondheid. En tot slot nog de top 5 van barbecuetrends die de consumenten voor deze zomer verleiden: vis en zeevruchten, hamburgers, eend, vegetarische producten en nagerechten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?