- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De solden zijn vorige zaterdag in mineur gestart. Volgens NSZ en Comeos werd op de eerste dag de helft minder verkocht dan vorig jaar. Zondag bracht geen beterschap.
Lege winkelstraten en shoppingcentra die er bijna doods bij lagen: de solden die vorige zaterdag starten, vallen tot dusver zwaar tegen. Het is volop zomervakantie,dat is een verklaring, maar vooral: de coronaregels zijn opnieuw verstrengd. Er mag maar maximaal 30 minuten geshopt worden per winkel en het moet individueel gebeuren. Op die manier is er niet veel plezier aan om tijdens de solden te gaan shoppen. Meer dan bij gewone aankopen, is de shopper die op solden jaagt iemand die op zijn gemak wil rondkijken wat er zoal in de winkel te krijgen is, in het gezelschap van anderen. Vriendinnen of moeder en dochters die samen willen shoppen, worden aan de winkelingang tegen gehouden. Bovendien is het in de solden vaak moeilijk om in een halfuur je gading te vinden. Veel mensen hebben ook minder de behoefe om kledij te kopen als ze door de nieuwe regels dan toch gedwongen worden om zoveel mogelijk binnen te blijven. Ondanks lokale kortingen die konden oplopen tot -50%, -60% en zelfs -70% procent, bleek uit een rondvraag van handelsfederatie Comeos dat de meeste kledingzaken zaterdag de helft minder omzet draaiden dan op de eerste soldendag vorig jaar. In Antwerpen rapporteerde ondernemersorganisatie NSZ zelfs een omzetverlies van 70 procent.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?