2019 wordt meer dan ooit een jaar vol uitdagingen en grote concurrentie. Gondola presenteert u daarom een lijst van 10 vragen die u zich moet stellen om het jaar goed voor te bereiden. En tegelijk geven we u meteen ook antwoorden.
We moeten het u niet zeggen: een gewaarschuwde – of in elk geval goed geïnformeerde - professional uit de retail en FMCG is er twee waard! Waarom dan nog twijfelen om u vandaag nog in te schrijven voor de eerste sessie van 2019 van onze business club Gondola Society? U ontdekt er een massa inzichten in de uitdagingen die zich stellen aan het begin van het nieuwe jaar voor retailers, merken en dienstverlieners uit de sector. Zie hier 10 vragen die ons panel van experts zullen bespreken, en dan vooral de vertegenwoordigers van twee organisaties die een referentie zijn op vlak van marktstudies: Céline Grena, Commercial Leader van The Nielsen Company en Karina De Cock, Retail Insights Director van GfK.
Blijft prijs het belangrijkste criterium voor de consument?
Zetten Private Labels hun opmars verder? Welke consumenten bereiken ze?
Welk verschil is er tussen Private Labels en A-merken?
Wat zijn de belangrijkste hefbomen voor de groei van merken?
Digital, Big Data, Channel blurring: wat zijn de grootste uitdagingen voor 2019?
Hoe vol ligt de winkelmand, hoe vaak wordt er gekocht via welke kanalen: hoe evolueert het gedrag van de consument?
Welke consumptietrends beïnvloeden consumenten het sterkst?
Wat is de impact van promoties en wie is er gevoelig aan?
Is de aankoop van producten per definitie ‘geconnecteerd’?
In welke sectoren is e-commerce het sterkst geëvolueerd?
Luister naar de commentaren en inzichten van de grootste experts bij het zoeken naar een antwoord op die vragen, waarmee u in de loop van dit jaar zal geconfronteerd worden.
Er zijn ook nog andere experts aanwezig om ons de economische context en consumptiecontext van het komende jaar beter te doen begrijpen. Raïsa Baselier van het departement Economics and Research van de Nationale Bank van België presenteert de macro-economische indicatoren die relevant zijn voor de Belgische markt, en hun impact op de consumptie, aan het begin van een jaar waar heel wat te gebeuren staat: verkiezingen, Brexit, handelsconflicten…
We begroeten ook Tom Simonts, Senior Financial Economist bij KBC Group, wiens bijdrage een jaar geleden erg geapprecieerd werd. Koopkracht, de eurozone, consumptie,e-commerce, grondstoffen, energie, gele hesjes, politieke onrust: de algemene actualiteit, en die van de retail meer specifiek, zullen hem ongetwijfeld inspireren bij het maken van pertinente analyses.
Noteer snel 7 februari in uw agenda: die dag bent u welkom in het Kasteel van Boechout in Meise voor een toelichting van onze experts, met erna een network drink en een walking dinner. We kijken ernaar uit u te begroeten!