Na de hoogtepunten uit de eerste plenaire sessie en die uit Trends: New Consumption, is de tweede sessie aan de beurt. Die stond helemaal in het teken van technologie en digitalisering. Voor wie het gemist heeft, hier zijn de belangrijkste feiten.
In zaal 9 stond een begeesterende spreker op het programma in de themazaal Digital & Technology: Thierry Moubax, vicepresident marketing, product & pricing Europa bij bpost. Hij wees op een pijnlijke evolutie: Belgen shoppen meer online, maar doen dat vooral bij buitenlandse shops. “We verliezen online dus klanten. Dat is één evolutie. Een andere is dat puur e-commercespelers ook offline gaan. Een belangrijke vraag is: hoe bepaalt technologie e-commerce? Augmented reality is één antwoord. L’Oréal biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid virtueel make-up aan te brengen op je gezicht. Een ander antwoord is stemgestuurde technologie, zoals Alexa van Amazon, die verbonden is met een winkel. Een derde belangrijke technologie is virtual reality, dat nog meer inspeelt op de beleving bij de klant. Los daarvan speelt convenience een heel belangrijke rol in retail vandaag. Dat geldt ook voor het leveringsproces. Sommigen willen graag thuis geleverd krijgen, anderen op het werk, nog andere bij een afhaalpunt. Je moet op al die zaken kunnen inspelen.”
Nikolaos Loutas, director technology consulting bij PwC, had het over het groeiende belang van artificiële intelligentie (AI) in retail. “Grote FMCG-bedrijven zijn er al mee bezig, maar ook voor kleinere bedrijven, die lokaal werken, is het belangrijk. Er zijn enorm veel concrete toepassingen voor: dynamische prijszetting, consumentenfeedback en interactie via sociale media, voorspellend voorraadbeheer, aanbevelingen doen aan klanten. Het zijn allemaal oplossingen die veel opleveren. En sommigen vragen of het voor hen niet te laat is. Wel, daar kan ik duidelijk op antwoorden: het is nooit te laat om ermee te beginnen.”
Gerrit Van Reeth, managing director van HighCo, pikte daarop in met een uniek marketingtool dat op AI gebaseerd is en toelaat efficiëntere keuzes te maken en beter kosten te beheren.
Een concrete toepassing: dat kwamen Lionel Soccal, industry manager bij Google, en Gregory Bauduin country dep. marketing manager bij Ikea België voorstellen. Google heeft een tool ontwikkeld waarmee het kan nagaan in hoeverre online gedrag omgezet wordt in een bezoek aan een fysieke winkel. 53% van de winkelbezoeken zijn gelinkt aan mobiel surfgedrag. Voor Ikea is dat een belangrijk gegeven om te investeren in het digitale luik.
In vergelijking met de andere sprekers uit zaal 9 kwam Ellen Petry Leanse, die nog werkte bij Google en Apple, met een hele andere boodschap aanzetten: zij wou de creativiteit van handelaars boosten. Daarbij ging ze op zoek naar de vijf sleutelfactoren om het brein creatiever te maken. Mensen denken volgens haar te geroutineerd, waardoor we interessante informatie wegfilteren en alles vanuit hetzelfde perspectief bekijken. De vijf oplossingen voor een creatiever brein? Houd het brein wakker door altijd uit je comfortzone te stappen. Stel meer vragen zodat je je brein nieuwsgierig maakt. Heb empathie voor mensen die situaties vanuit een ander perspectief bekijken. Kies niet altijd voor gemakkelijke en snelle oplossingen, maar denk dieper na over antwoorden. En als laatste: neem de tijd om rustig na te denken, zodat je dingen vanuit een ruimer perspectief kunt bekijken.