Met een volumegroei van 20,1% zijn alcoholvrije dranken en aperitieven ontegensprekelijk de nieuwe trekkers in deze categorie. Daarbij liggen de gins en alternatieven duidelijk op kop.

De voorliefde voor alcoholvrij blijft duidelijk niet meer beperkt tot Dry January en Tournée Minérale in februari. Uit een enquête bleek onlangs nog dat 1,5 miljoen Belgen deelnemen aan die twee acties, maar het verbruik van alcoholvrije dranken raakt nu ook verder verspreid over het hele jaar. Experts onderscheiden nog twee andere verkooppieken: de eindejaarsfeesten en de zomerperiode. Uit een recent onderzoek dat Martini en het marktonderzoeksbureau YouGov uitvoerden in Frankrijk, bleek dat zeven op tien Fransen alcoholvrije dranken nuttigen en dat 38% die regelmatig drinkt, dat wil zeggen enkele keren per week of per maand. Het onderzoek leerde ook dat een derde van de 18- tot 24-jarigen verklaart niet van de smaak van alcohol te houden. Doen alle alcoholvrije alternatieven het even goed? Volgens experts kennen de alternatieven als geheel een groei met twee cijfers. Voor de categorie van alcoholvrije dranken ontvingen we geen algemene cijfers, maar wel voor de aperitieven zonder alcohol, die een groei in waarde van niet minder dan 42,6% lieten optekenen (NielsenIQ, MAT P01 2024), bij een volumegroei van 20,1%! Om u een idee te geven van de omvang van het aanbod in de retailsector: Colruyt meldt bijvoorbeeld dat het twee keer zoveel alternatieve dranken zonder alcohol verkoopt dan vijf jaar geleden en heeft niet minder dan 100 verschillende alcoholvrije producten in de aanbieding, waarvan niet minder dan 44 alcoholvrije aperitieven en sterkedranken, en 21 alcoholvrije schuimwijnen. Carrefour stelt overigens dat het aandeel van de alcoholvrije aperitieven al goed is voor een marktaandeel van 15%!