In 2015 hadden Aldi en Lidl samen een marktaandeel van 17,1%. Daarmee gaan de hard discounters er lichtjes op achteruit. Dat blijkt uit berekeningen van The Retail Academy.
Naar jaarlijkse traditie heeft de ploeg van The Retail Academy, de opleidingsdivisie van Gondola Group, zich ingezet om een totaalbeeld van de Belgische retailmarkt te geven met de Gondola Retail Scan-poster. Deze poster verzamelt de marktaandelen, omzetcijfers, CEO's en winkelpunten van alle supermarktketens in ons land. Deze gegevens verzamelen is elk jaar opnieuw een huzarenstukje, vertelt Silvie Vanhout (Manager The Retail Academy).
Silvie Vanhout: "We vragen zelf omzetcijfers op bij retailers, we pluizen de jaarrekeningen uit en beginnen aan het puzzelwerk. Het is telkens ons doel om de cijfers zo vergelijkbaar mogelijk te maken, maar zo worden ze niet altijd gecommuniceerd. Colruyt geeft bijvoorbeeld één cijfer voor de hele groep, maar daar zitten dan ook de DATS 24-tankstations, Dreambaby en Dreamland bij inbegrepen. Dan doen we een inschatting van die non-food activiteiten en filteren we ze eruit. Sommige retailers, zoals Lidl, willen hun cijfers helemaal niet vrijgeven. Voor hen hebben we inschattingen gemaakt naargelang het aantal winkels, kassa’s enzovoort. Retailers met een omzet onder de 100 miljoen euro nemen we wel niet op in onze analyse.”
Colruyt: de onbetwiste marktleider
Er bestaan verschillende definities van de markt en de bijhorende marktaandelen, waardoor iedereen tot andere resultaten komt. Nielsen, GfK, Marketing Map en The Retail Academy gebruiken allemaal een andere definitie, wat ook andere resultaten geeft. Bovendien definiëren de retailers zelf de markt zoveel mogelijk in hun voordeel, waardoor ze er zo goed mogelijk uitkomen. Als we alle marktaandelen die de retailers volgens zichzelf hebben optellen, komen we uit op een markt van 117%. Er is dus weinig eensgezindheid over de marktaandelen maar waar iedereen het wél over eens is, is het marktleiderschap van Colruyt.
Marktaandelen
Volgens de berekeningen van The Retail Academy hebben de drie groten op de markt (Colruyt Group + Alvo, Carrefour en Delhaize + Albert Heijn) samen 67,9% van de markt in handen. Daarna volgen de hard discounters met samen 17,1% marktaandeel. Daarmee lijkt hun groei wat afgeremd in 2015. “Hard discount blijft ongeveer stabiel in absolute cijfers. In marktaandeel gaat Aldi lichtjes achteruit en Lidl een beetje vooruit, vooral dankzij het openen van nieuwe winkels”, legt Silvie Vanhout (The Retail Academy) uit.
De kleinere retailgroepen op de markt (louis delhaize Group, Makro, Intermarché en Lambrechts) hebben samen 10,9% marktaandeel. Opvallend is dat uit de berekingen van The Retail Academy blijkt dat de near-food enseignes zoals Kruidvat, Hema en Action zo'n 4,1% van de food markt in handen hebben.