Onlangs stelde The Retail Academy naar jaarlijkse gewoonte de Gondola Retail Scan voor, het rapport dat het Belgische food retaillandschap gedetailleerd in kaart brengt. Hieronder vatten we kort de belangrijkste evoluties op de markt samen voor onze lezers.
De Gondola Retail Scan is een exclusief jaarlijks onderzoek dat gevoerd wordt door The Retail Academy, de opleidings- en onderzoeksdivisie van de Gondola Group. In de vorm van een unieke poster, biedt Gondola Retail Scan in één oogopslag een duidelijk beeld geeft van de Belgische food retailsector. Op een intuïtieve wijze schetst het onderzoek een overzicht van het aandeel dat iedere speler uit de 26,3 miljard euro tellende taart toekomt. Verder wordt informatie weergegeven over het aantal werknemers, het aantal winkelpunten per enseigne, de CEO voor de groep voor België, en nog veel meer.
Near-food
Sinds twee jaar, nemen we ook de near-foodsector op in onze analyse van de markt. Dan hebben we het ketens zoals Action en Trafic, die misschien niet behoren tot de traditionele invulling van het food retailuniversum, maar de markt wel doen eroderen in sommige categorieën als personal care, schoonmaakproducten, pet care en candy bars.
We hanteren natuurlijk wel een reeks strenge criteria waaraan een winkelketen moet voldoen om opgenomen te worden in dit onderzoek. Zo moeten ze een omzet van minstens 100 miljoen euro per jaar boeken, enkele fysieke verkooppunten hebben (afhaalpunten worden niet als winkel beschouwd), minimum drie food categorieën aanbieden in de winkel en merkproducten verkopen. Speciaalzaken worden niet in beschouwing genomen.
Methodologie
Hoe werd er tewerk gegaan? Initieel klopten de onderzoekers van The Retail Academy aan bij de retailers, met de vraag om de nodige gegevens te delen voor het onderzoek. Vaak werd ons verzoek met een glimlach ontvangen, soms ook helemaal niet. In beide gevallen zochten ze vanuit elke invalshoek naar bronnen ter verificatie. Persberichten, jaarverslagen, lezingen, noem maar op. Alle data werd samengebracht en afgewogen om tot deze buitengewone poster te komen, die na finalisatie ook nog eens met de retailers gedeeld werd ter bevestiging.
Wel moet er voorzichtig omgesprongen worden om de directe vergelijking te maken met voorgaande edities van Gondola Retail Scan. In de 2016 editie werd namelijk, door een communicatiefout, voor Carrefour en Trafic incorrecte cijfers opgenomen. Een tekortkoming waar naar de toekomst toe zorgvuldig mee wordt omgesprongen, met als doel om de werkelijkheid zo correct mogelijk te benaderen. (Voor de volledigheid en correctheid van dit artikel, werden de data van Carrefour en Trafic aangepast, red.).
Groei
Nu de methodologie verklaard is, kunnen we overgaan tot de kern van de zaak: de evolutie van de markt. De food retailmarkt, zoals die gedefinieerd werd door The Retail Academy, groeit algemeen met 2,4%. Hieronder gaan we verder in op andere trends en bewegingen in de markt.
Action als groeimotor van near food
De near food retail in ons land bestaat uit de winkelketens Action, Kruidvat, Trafic en Hema. Samen haalden deze retailers een omzet van 1,225 miljard euro in 2016, 6,9% meer dan het jaar ervoor. Kruidvat doet het, mede dankzij de sterke communicatie en promotieacties erg goed met een groei van 7,3%. Maar het is vooral Action dat met indrukwekkende cijfers kan uitpakken. De Nederlandse discounter blijft nieuwe winkels openen, wat de omzet doet stijgen tot 466 miljoen euro (+13,9%). Action heeft intussen 128 winkels in België en 4 in Luxemburg, waarmee het winkelpark met 12,9% uitgebreid werd tegenover vorig jaar. De gemiddelde winkel van Action draait een omzet van 3,56 miljoen euro. Toch groeien niet alle near food retailers. Trafic kent een lichte omzetdaling (-0,4%) en ook Hema gaat achteruit (-3%).
Aldi en Lidl gaan vooruit
Ook de hard discounters gaan erop vooruit: Aldi en Lidl boeken een gezamenlijke omzet van 4,744 miljard euro. Daarmee groeien de Duitse prijsbrekers met 4,9% op de Belgische markt, zegt The Retail Academy. De groei wordt vooral getrokken door Lidl, dat de omzet met 7,9% zag toenemen dankzij de sterke dynamiek bij de “smart discounter”. De winkelexpansie, -vernieuwingen en de sterke communicatiecampagnes leggen Lidl duidelijk geen windeieren. Tegelijkertijd groeit ook aartsrivaal Aldi, die vorig jaar begon met de verkoop van A-merken, 3,1%.
Open Market: +1,6%
De open market is goed voor een globale omzet van 20,658 miljard euro en een lichte groei (+1,6%). Van de grote retailers doet vooral Colruyt Group het goed, met een omzetgroei van 4,2% in 2016. Carrefour blijft stabiel (+0,8%) terwijl Delhaize er met 1,6% op vooruit gaat. Van de kleinere spelers, vallen onder meer de positieve resultaten van Lambrechts (+3,7%), Intermarché (+4,5%) en Albert Heijn (+1,1%) op.
Wil u meer te weten komen over de evoluties op het Belgische retaillandschap? Aarzel dan niet en bestel vandaag nog de Gondola Retail Scan 2017 poster. Neem voor meer informatie contact op met info@theretailacademy.be