- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Gondola organiseert op 19 september een opleiding die draait rond onderhandelen. De drie belangrijkste spelers uit de retail zijn er aanwezig: Colruyt, Carrefour en Delhaize.
Prijzen vormen het hart van de retail. De juiste prijs vloeit voort uit een goede onderhandeling, die uiteraard op zijn beurt afhankelijk is van factoren als leverancier, productcategorie, de vraag en ook het aanbod van de concurrentie. Elke retailer heeft zijn manier om te onderhandelen en tot de goede prijs te komen. En net daarover gaat het in de volgende opleidingsdag georganiseerd door Gondola Academy. Ze vindt op donderdag 19 september plaats in het Lottopark in Anderlecht (RSC Anderlecht). Het grootste deel van het programma bestaat uit bijdragen van de drie grootste spelers in de Belgische retail: Colruyt (Ilka Lannau, aankoopmanager), Delhaize (Raffael Li Preti – vicepresident van de business unit fresh) en Carrefour (Gilles Ballot – directeur koopwaar en logistiek). “Ik leg in mijn bijdrage uit hoe Colruyt zijn aankopers duidelijk maakt hoe goede onderhandelingen gevoerd worden, om zo tot de juiste prijs te komen”, vertelt Ilka Lannau. “Ik leg ook uit wat Colruyt van zijn leveranciers verwacht op vlak van prijs en onderhandelingen.”
De dag draait niet alleen om prijsonderhandelingen op zich, maar ook om alles wat zich afspeelt in de periode van de onderhandelingen, zoals crisiscommunicatie, vaak onderschat door retalers. “Ik zal het hebben over een domein dat zich steeds meer ontwikkelt in de retail, namelijk het omgaan met andere perspectieven”, zegt Barney Jordaan, onderhandelingsexperts en professor aan de Vlerick School. “Bij onderhandelingen moet je de zienswijze van de tegenpartij vooraf kunnen inschatten. Het idee is dat je intern een strategie uitdoktert om in een heel vroeg stadium te anticiperen op de verschillende perspectieven. Je moet verschillende opties voorzien.” Ook Stéphane Génicot (aankoop- en onderhandelingsexpert in de retail) en Gil Dumarey (managing director Délifrance Belgique) zullen hun licht over het onderwerp laten schijnen.
Meer informatie vindt u hier.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?