•
Gondola Magazine
•
Lisa Goethuysen
•
Makro maakt keuzes
De markt weet dat Makro bezig is met een nieuwe herstructureringsronde, maar tegelijkertijd ook werkt aan een plan voor de commerciële ontwikkeling van de keten. We hadden met Antonio Baptista en Vincent Nolf, de CEO’s van respectievelijk Makro en Metro Belgium, afgesproken dat ze een ontmoeting zouden regelen zogauw de grote lijnen vanvde nieuwe strategie bekend zouden zijn. Ze hielden woord, en nodigden ons uit voor een diepgaand gesprek in hun kantoren in Wommelgem, waar grote verbouwingen aan de gang zijn. Kort daarna bezochten we ook de vernieuwde vestiging in Lodelinsart.
Charleroi Rive Gauche, 13 maart. Een Primark is geboren!
13 maart, 8 uur ‘s morgens. Het Gondola-team is op weg naar het Rive Gauche-shoppingcentrum, dat twee uur later zijn deuren zal openen in Charleroi. De Carolingers hebben lang reikhalzend uitgekeken naar dit project, in de hoop dat het eindelijk het centrum van de stad zal doen herleven. Samen met een aantal confraters krijgen we de kans om de inauguratie in de coulissen mee te beleven. De coulissen in kwestie zijn die van Primark. De opening van deze kledinggigant vormt een evenement binnen het evenement. Het logo van de Ierse keten op de gevel van het shoppingcenter springt er duidelijk uit. Het is niet alleen het grootste, maar hangt ook nog eens hoger dan dat van zijn buren. Er werd vier jaar lang gewerkt aan Rive Gauche, dat in totaal 250 miljoen euro heeft gekost. Het resultaat is echter zeer de moeite. Het complex van 35.000 m2 is absoluut geen bunker die de omgeving domineert, maar integreert zich naadloos in de Place Albert. De charmante ‘Passage de la Bourse’, die dateert van eind 19e eeuw, werd eveneens verwerkt in het geheel. Op drie verdiepingen, waar het licht door de enorme glaswand binnenstroomt, vind je in Rive Gauche alle grote modeketens, restaurantjes en een Proxy Delhaize. In totaal zijn er 80 handelszaken gevestigd, waaronder dus de fameuze Primark, die de grootste nieuwsgierigheid opwekt.
In dit artikel