13
Foto's
•
•
Foodretail
•
Carole Boelen
•
Foodies hebben er lang op moeten wachten maar eind februari opende de Holy Food Market eindelijk de deuren in Gent. In deze allereerste foodmarket in een kapel vind je 16 uiteenlopende eetkraampjes terug.
De Holy Food Market is een foodconcept dat geïnspireerd is door de voedselmarkthallen in wereldsteden als Barcelona, New York, Rotterdam en Kopenhagen. Ook in Antwerpen opende enkele maanden geleden de foodhall Mercado. Gent kon dus niet achterblijven...
Uniek aan de Gentse foodmarket is de locatie: de 16de-eeuwse Baudelo-abdij in het historische stadscentrum. De voormalige kerk, klooster, bibliotheek en kunstcampus kijkt, na een jarenlange periode van leegstand, naar een nieuwe toekomst als restaurant en foodmarkt. Het is daarmee de eerste foodhal ter wereld in een kapel. Het historische karakter van de kapel werd behouden, maar de nieuwe ‘hotspot’ kreeg wel een hedendaags-moderne look mee met zwart-wit tinten, marmer en verweerd hout.
Een gevarieerd aanbod
Bij Holy Food Market kan je terecht voor 16 verschillende food concepten, gaande van wereldkeukens zoals Libanees (Yalla Yalla), Portugees (Taberna Lisboa) of Maleisisch (Malar’s) tot Russisch (Marussia). Er zijn ook kwaliteitssnacks zoals de kroketten van Bubba, de “haute dogs” van Frank & Brut of de authentieke pizza’s van Iovine’s, maar het opvallendste product zijn toch de hapjes in de vorm van hosties (Hos-T). Ook FMCG-merk Magnum springt op de foodiekar met zijn Magnum Pleasure Store, waar je eigen ijsje kan samenstellen.
Bij de premium uitstraling van de foodmarket, horen premium producten en die vinden we onder andere terug bij de champagnebar (Bar Brut), de oesterbar (Sea Me), chocolatier Darcis en het vlees van Karnivoor. Aangezien de Holy Food Market door en door Gents is, konden ook de klassieke neuzen niet ontbreken (Cuberdon Carl).
De Holy Food Market straalt exotisme en klasse uit en combineert premium producten met een unieke ervaring voor de consument. Uit de eerste openingsweek kunnen we al concluderen dat het concept aanslaat. Initiatiefnemer Ladislas Leys spreekt van 3.500 bezoekers per dag tijdens de weekends.
H-club
Dat bezoekersaantal wordt mogelijk de komende maanden nog aangedikt. Op de eerste verdieping van Holy Food Market komt vanaf 25 maart immers een bar, ‘H-Club’, die op donderdag, zaterdag en maandag open is. De benedenverdieping zal op feestavonden ook open gaan als ‘Below Club’.
In dit artikel